Evropský diplom versus kompetence členských států
Ministři školství členských států EU diskutovali v rámci části věnované vzdělávání o potenciálu evropského diplomu – European degree.
Evropská strategie pro univerzity, která byla přijata v roce 2022, stanovila ambiciózní opatření pro vytvoření Evropského prostoru vzdělávání v oblasti vysokoškolského vzdělávání se záměrem vytvoření evropského diplomu.
Evropský diplom je nový typ kvalifikace, který má přispět k budování společné evropské identity a silnějšího pocitu evropské sounáležitosti a podpořit vytváření společných vzdělávacích programů relevantních pro trh práce. Klíčové dovednosti spojené s evropským diplomem zajistí absolventům pozici vyhledávaných odborníků na evropském a celosvětovém trhu práce, kde budou vynikat jako vysoce kvalifikovaní lidé s kombinací schopnosti řešit problémy, přizpůsobivosti, vícejazyčných dovedností, multikulturního povědomí a interdisciplinárních odborných znalostí. Jeho zavedení je jedním ze způsobů, jak zjednodušit procesy, omezit byrokracii při vytváření vzdělávacích programů a zajistit univerzitám v Evropě, aby mohly efektivně spolupracovat. Dojde taky k vytváření většího počtu společných vzdělávacích programů, které bude moci absolvovat větší počet studentů. Tyto programy budou konkurenceschopné a atraktivní v celosvětovém měřítku a vybaví Evropu talenty a dovednostmi potřebnými k prosperitě, inovacím a růstu.
Evropský diplom by udělovalo společně několik univerzit z různých zemí jako nový typ kvalifikace. Pro univerzity a studenty to bude znamenat výrazné zjednodušení v odstranění rozdílů mezi vnitrostátními pravidly. Univerzitám v Evropské unii poskytne společný a jasný rámec pro vytváření vzdělávacích programů, které stejně jako ostatní vzdělávací programy budou akreditovány příslušnými orgány na institucionální, regionální nebo národní úrovni v souladu s vnitrostátními právními předpisy a národními kvalifikačními rámci.
HU PRES připravilo podklad k diskusi s dvěma okruhy otázek:
• Jak můžeme zajistit, aby navrhovaný evropský titul respektoval různorodé vzdělávací tradice a regulační rámce jednotlivých členských států a národní kompetence v oblasti vysokoškolského vzdělávání a zároveň podporoval hlubší integraci a spolupráci mezi vysokoškolskými institucemi, které zohledňují vyváženou cirkulaci mozků??
• Jak lze podle vašeho názoru zajistit, aby ty vysokoškolské instituce, které nejsou schopny vydávat společné tituly – včetně případného evropského titulu – nebyly ve vážné konkurenční nevýhodě?
ČR vítá iniciativu EU na podporu Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání a prosazování evropských hodnot a spolupráce, pokud chceme, aby Evropa byla konkurenceschopná a atraktivní destinací pro talenty z celého světa,. Projekty vedené evropskými aliancemi poskytly dobrý základ pro budoucí diskuse. Domnívá se však, že je třeba tuto problematiku dále rozvést. Zákon o vysokých školách dává vysokým školám (VŠ) určitou autonomii při zajišťování studijních programů a vydávání diplomů při respektování pravidel akreditace. Zásady evropských diplomů by měly být v souladu s legislativou a měly by doplňovat, spíše než nahrazovat národní diplomy. Evropský titul by si měl zachovat svou excelenci, ale nesmí vylučovat instituce, které nejsou součástí evropských aliancí. Je třeba podporovat všechny druhy spolupráce na evropské úrovni, protože mnoho vysokých škol není zapojeno do aliancí. Evropské označení za vhodnější variantu pro širší okruh VŠ.
-
kategorie EU infoservis