Stanovisko k návrhu zákona o jednotném povolování v oblasti ochrany životního prostředí

SP ČR nesouhlasí s podobou zákona, upozorňuje na chybějící věcný záměr, nejednoznačný vztah jednotného environmentálního stanoviska a EIA, potřebu zpřesňující se dokumentace a nesouhlasí s prodlužováním lhůt pro rozhodování a rušením fikce souhlasu a dalšími úpravami. Závažné je také například zkrácení platnosti některých stanovisek.

Návrh MŽP

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) předkládá návrh zákona o jednotném povolování v oblasti ochrany životního prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, který představuje realizaci závazku uvedeného v Programovém prohlášení vlády, spočívajícím v zavedení institutu jednotného environmentálního povolení.

Návrh představuje procesní integraci na úseku ochrany životního prostředí a zavádí jednotné environmentální povolení ve formě závazného stanoviska [tzv. jednotné (environmentální) stanovisko = JES], a to pro všechny záměry povolované podle stavebního zákona (zákon č. 283/2021 Sb.) – ať už jde o záměry vyžadující EIA nebo záměry ostatní.

JES bude zahrnovat správní akty obsažené nyní v devíti různých zákonech z oblasti životního prostředí. Tyto akty budou mít napříště podobu vyjádření (v současné době jde většinou o závazná stanoviska) dotčených orgánů s tím, že budou součástí JES vydaného příslušným správním orgánem. Tím bude v definovaných případech krajský úřad (záměry v režimu EIA podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, záměry, pro jejichž realizaci je vyžadována výjimka z tzv. druhové ochrany podle zákona o ochraně přírody a krajiny apod.), v ostatních případech pak obecní úřad obce s rozšířenou působností. U záměrů v režimu EIA bude JES vydáván také a jeho součástí bude nejenom stanovisko EIA, ale také správní akty vydávané doposud dotčenými orgány samostatně.

Deklarovanou výhodou JES je koncentrace správních aktů potřebných pro povolení záměru z hlediska životního prostředí do jednoho aktu. S tím je spojené zjednodušení a zpřehlednění povolování záměru pro žadatele, ale i správní orgány, a to za současného zachování potřebné odbornosti a schopnosti plnohodnotně hájit veřejný zájem na ochraně životního prostředí. Za tímto účelem návrh zákona upouští od integrace části agendy orgánů ochrany životního prostředí do činnosti soustavy stavebních úřadů zavedené stavebním zákonem, resp. tzv. změnovým zákonem (zákon č. 284/2021 Sb.).

Stanovisko SP ČR

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) nesouhlasí s podobou zákona, upozorňuje na chybějící věcný záměr, nejednoznačný vztah jednotného environmentálního stanoviska a EIA, potřebu zpřesňující se dokumentace a nesouhlasí s prodlužováním lhůt pro rozhodování a rušením fikce souhlasu a dalšími úpravami. Závažné je také například zkrácení platnosti některých stanovisek.

Celé stanovisko zde.

Jan Šebesta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět