Stanovisko k novele zákona o dráhách (2022)

Novela zákona o dráhách z dílny ministerstva dopravy (MD)

Stěžejní právní úpravu v rámci implementační části návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, představuje návrh nového katalogu skutkových podstat přestupků postihujících jednání dopravce, provozovatele dráhy, provozovatele železniční stanice, prodejce jízdních a přepravních dokladů, provozovatele cestovní kanceláře a provozovatele cestovní agentury, která jsou v rozporu s uvedeným nařízením, a rovněž sankcí za jejich spáchání.

Nad rámec implementace se navrhuje zakotvit nový institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy nebo její části, který má umožnit nový status dráhy (vedle dráhy plně provozované nebo zrušené) pro případ, kdy na dráze nebo její části dlouhodobě není (nebo je pouze sporadicky) provozována drážní doprava a zároveň není žádoucí její úplné zrušení z důvodu umožnění jejího případného budoucího obnovení. 

Návrhem dále dochází k zúžení okruhu podmínek pro připuštění ke zkoušce, která je podmínkou pro vydání průkazu způsobilosti k řízení drážního vozidla na trolejbusové dráze, a to v návaznosti na požadavky vznesené Sdružením dopravních podniků České republiky, které poukázalo na duplicitní požadavky při získávání příslušných oprávnění nezbytných pro řidiče trolejbusů, kteří musí naplnit obdobné požadavky stanovené v oblasti řízení dotčených vozidel na pozemních komunikacích, tak v oblasti řízení drážních vozidel.

Stanovisko Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR)

SP ČR navrhuje úpravu pojetí institutu přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy, zvážení stanovené lhůty pro provozovatele dráhy pro vyřízení žádosti dopravce a zavedení výjimek z povinností dopravců tam, kde jejich plnění není nezbytné či jejich plnění je problematické.

Celé stanovisko naleznete zde.

Jan Šebesta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět