Stanovisko k nové aktualizaci NAP Čistá mobilita (2024)
NAP Čistá mobilita z dílny MPO
Cílem Národního akčního plánu čistá mobilita (NAP CM) je přispívat k naplňování unijních i národních cílů v oblasti dekarbonizace a využití obnovitelných zdrojů energie v dopravě rychlejším rozvojem využívání vozidel s alternativním pohonem ve všech druzích dopravy, urychlením obměny a modernizace vozového parku v silniční dopravě a změnou struktury osobní i nákladní dopravy směrem k energeticky účinnějším druhům dopravy. Realizace NAP CM zajistí pokles negativního vlivu dopravy na životní prostředí a lidské zdraví a zlepší životní prostředí v obcích a městech.
Aktualizace NAP CM rozvíjí následující strategické cíle:
- Zvýšení počtu elektrovozidel-Rozvoj trhu vodíkových vozidel-Zvýšení počtu vozidel na biometan
- Zajištění dobíjecí infrastruktury-Zajištění infrastruktury vodíkových čerpacích stanic
- Zajištění odpovídající spotřeby biometanu
- Zjednodušení regulačního rámce
- Rozvoj vzdělávání a informovanosti v oblasti čisté mobility.
V návaznosti na stanovené strategické cíle byla v aktualizaci NAP CM rozpracována řada nových opatření, která povedou k postupnému rozvoji alternativních paliv v dopravě. V oblasti silničních vozidel se jedná například o podporu lehké i těžké mobility pro právnické osoby, podporu pro operátory veřejné dopravy, podporu zranitelných skupin obyvatel, či rozvoj sdílených služeb a e-carsharingu. Podpořena bude také výstavba veřejné a neveřejné infrastruktury pro elektrická vozidla, a vozidla na vodík či biometan. Na tato patření se do roku 2030 plánuje využít finančních zdrojů z Národního plánu obnovy, Operačních programů, Modernizačního fondu, či například Sociálního klimatického fondu.
Aktualizace NAP CM nově přináší také cíle a opatření v oblasti nesilniční dopravy, které vycházejí přímo z požadavků výše zmíněného nařízení AFIR. Konkrétně se jedná o zavádění alternativních paliv v železniční dopravě (v případě železničních úseků, které nelze z technických důvodů nebo z důvodu nákladové efektivity plně elektrifikovat), zajištění dodávek elektřiny z pevniny ve vnitrozemských přístavech a zajištění dodávek elektřiny stojícím letadlům na hlavní a globální síti TEN-T.
Stanovisko SP ČR
Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) podporuje novou aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility. Zároveň navrhuje doplnění možnosti podpory kombinované dopravy a železniční nákladní dopravy a větší zohlednění paliv potřebných pro plnění cílů směrnice REDIII. SP ČR také navrhuje upravit kartu opatření ke vzdělávání směrem k posílení technického vzdělávání a chemie.
Celé stanovisko naleznete zde.
-
kategorie Stanoviska SP ČR