Odmítnutý rozpočet: Na investice do dopravy chyběly miliardy. Teď není jisté už nic

Ilustrační foto

Článek byl aktualizován 27. 11. 2025

Návrh státního rozpočtu byl koncipován s poměrně vysokým schodkem blížícím se ke třem stovkám miliard korun, který by mohl být obhajitelný za předpokladu opodstatněných investic do dopravy, infastruktury či do vzdělávání. V rozpočtu ale nebyly některé výdaje kryté, zejména u dotace Státnímu fondu dopravní infrastruktury. V krajním případě tak hrozilo pozastavení některých klíčových dopravních staveb. Ačkoliv již v minulosti docházelo v rámci příprav státního rozpočtu k některým nesrovnalostem, nesoulad v řádu desítek miliard je vážný problém. 

Návrh státního rozpočtu na příští rok obsahoval schodek ve výši 286 miliard Kč. Ačkoliv byl deficit vysoký, za předpokladu účelného využití výdajů, zejména na podporu dlouhodobého ekonomického růstu, mohl být obhajitelný.  Svaz průmyslu proto v návrhu rozpočtu například oceňuje, že snižoval poplatky na podporu obnovitelných zdrojů energie pro firmy, které se blížily k dlouho požadovanému návratu na úroveň roku 2021. Tento krok je důležitý zejména v kontextu některých okolních států jako je například Německo, které svým firmám dané poplatky odpouští úplně, a i jinými způsoby se chystá pomoci svým energeticky náročným sektorům.  

Velmi důležité je také financování výstavby nových jaderných bloků, ale také odpovídající výdaje na obranu, které dosluhující kabinet schválil ve výši 2,35 % HDP (zhruba 206,5 miliard Kč). V této souvislosti by prospělo, pokud by nová vláda zveřejnila transparentní trajektorie přímých výdajů na obranu, což by průmyslu umožnilo odpovídajícím způsobem plánovat investice do výrobních kapacit, a jasně pak definovala oblast výdajů souvisejících s obranou.  

Důrazně ale požadujeme, aby byly všechny budoucí výdaje, zejména klíčové investice do prosperity, kryty odpovídajícími prostředky ze státního rozpočtu. Ačkoliv již v minulosti docházelo v rámci příprav státního rozpočtu k nesrovnalostem, jako jsou například zjevně nadhodnocené očekávané příjmy z emisních povolenek či výše odvodů (polo)státních organizací, nesoulad odmítnutého návrhu rozpočtu byl v případě investic do dopravy výraznější.  

Navržené výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury byly na příští rok plánované ve výši 187 miliard Kč, avšak z toho 37,1 mld. Kč nebylo kryto dotací ze státního rozpočtu a jednalo se tedy v tuto chvíli o čistě fiktivní čísla, která neodpovídají současné realitě.  

Nesoulad plánovaných a „krytých“ příjmů u fondu dopravní infrastruktury se navíc týkal i výhledu na roky 2027 a 2028, kde výsledné manko, resp. potřeba dodatečné dotace ze státního rozpočtu nad rámec nyní schváleného rámce, činí i stovky miliard Kč. Tato okolnost rozhodně nepřispívá stabilitě podnikání, vzniklá nejistota poškozuje investiční prostředí a hrozí i pozastavení klíčových dopravních staveb.  

Důvěře v celkové parametry státního rozpočtu na příští rok bohužel neprospěly ani výše některých příjmů - například dodatečné zvýšení očekávaných příjmů daní a pojistného o 13,9 mld. Kč v důsledku zavedení jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele, které nemusí dostatečně zohledňovat reálnou možnost výběru a které byly rozporovány odbornou veřejností. 

Návrh rozpočtu nakonec nebyl schválen

Poslanecká sněmovna 26. 11. návrh státního rozpočtu na rok 2026 neschválila a vrátila jej k přepracování dosavadní vládě. Je tedy pravděpodobné, že příští rok bude zahájen v takzvaném rozpočtovém provizoriu, kdy budou příjmy a výdaje jednotlivých kapitol určeny dle alokace v letošním roce.

To není příznivá zpráva pro klíčové priority Svazu průmyslu, jako jsou například vyšší investice do dopravy či na obranu, které jsou zásadní i z hlediska závazků ČR v NATO. S otazníkem může být i celkové nastavení poplatků na podporu obnovitelných zdrojů energie.

Celková výše prostředků na zmíněné priority by mohla být v prvních měsících oproti původnímu plánu krácena. Apelujeme proto, aby byl vytvořen co nejrychleji nový návrh rozpočtu, který zajistí odpovídající prostředky na investice do budoucna. 

Milan Klempíř,
ekonomický analytik Svazu průmyslu

Související články