Digitální oblast: Co se nám povedlo prosadit v roce 2025?

Cena za průmysl 4.0, ročník 2025
V návrhu Digitálního omnibusu k AI, který Evropská komise představila před koncem roku, je vidět, že mnohé připomínky obsažené v české pozici byly do dokumentu Komise promítnuty – je to významný úspěch českého přístupu a výsledek dlouhodobé a odborně vedené vyjednávací práce Svazu průmyslu.
Na přípravě jednotné české pozice se Svaz průmyslu podílel ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu. Nakonec se na ní shodly podniky, akademická sféra i státní správa. Pozice obsahovala konkrétní návrhy na zjednodušení povinností pro poskytovatele AI modelů a lepší rozlišení mezi typy systémů.
Rok 2025 byl pro Svaz průmyslu obecně zásadní v oblasti evropské regulace umělé inteligence (AI Act). Intenzivně jsme se věnovali prosazování zjednodušení a zpřehlednění připravovaných pravidel, a to jak na národní, tak na evropské úrovni.
Aktivně jsme také přispěli k prosazení Národní strategie pro kvantové technologie, kterou vláda v letošním roce schválila. Tento strategický dokument představuje první komplexní rámec pro rozvoj kvantového ekosystému v České republice – od výzkumu a vývoje až po průmyslové aplikace.
Strategie vytváří podmínky pro spolupráci firem, akademických institucí a státu při rozvoji kvantové infrastruktury, vzdělávání odborníků i zapojení českých firem do evropských iniciativ v této oblasti. Svaz průmyslu se nyní bude soustředit na implementaci strategie a rozvoj domácího kvantového průmyslu jako jednoho z pilířů budoucí konkurenceschopnosti české ekonomiky.
Do nově vydaných vyhlášek k zákonu o kybernetické bezpečnosti jsme prosadili klíčové výjimky, které reflektují požadavky a specifika podnikatelského prostředí a přinášejí firmám výraznou administrativní úlevu. Výjimky se týkají výrobců elektřiny z obnovitelných zdrojů do 1 MW a provozovatelů vodního a odpadového hospodářství.
Tyto úpravy přináší výraznou administrativní úlevu stovkám firem, které vyrábějí elektřinu pro vlastní spotřebu a neposkytují žádnou další regulovanou službu a dále vylučují z regulovaných subjektů ty podniky jejichž činnosti ve vodním a odpadovém hospodářství tvoří méně než 5 % jejich obratu. Díky této změně se vyhlášky nebudou vztahovat na řadu středních a větších průmyslových a potravinářských podniků, které provozují vlastní odpadové hospodářství jako integrální součást výroby.
Dále se nám povedlo zastavit změny u návrhu zákona o odolnosti subjektů kritické infrastruktury, který se týká zajištění bezpečnosti a fungování státu v krizových stavech. Na základě našeho upozornění a žádosti byla ustanovení k bezpečnosti dodavatelského řetězce, která šla nad rámec transpozice směrnice CER, stažena. Tím se nám podařilo zajistit větší předvídatelnost a právní jistotu pro podnikatelský sektor včetně udržení jednokolejnosti ohledně tohoto tématu, které se již řeší v rámci zákona o kybernetické bezpečnosti.