Stanovisko k novele vyhlášky o posuzování vlivu záměru na životní prostřední

Návrhem dochází podle Ministerstva životního prostředí ČR ke změně vyhlášky v těchto oblastech:
- Úprava náležitostí posouzení vlivu návrhu územního rozvojového plánu na předmět ochrany a celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, která reaguje na novou právní úpravu územního rozvojového plánu jakožto celostátního druhu územně plánovací dokumentace v zákoně č. 283/2021 Sb., stavební zákon (dále jen „stavební zákon“). Vyhláška dosud upravovala pouze náležitosti posouzení vlivu ostatních druhů územně plánovací dokumentace a politiky územního rozvoje, je tedy nutné doplnit také úpravu náležitostí posouzení vlivu územního rozvojového plánu.
- Úprava náležitostí posouzení akcelerační oblasti ve vztahu k výskytu volně žijících živočichů, planě rostoucích rostlin a přírodních stanovišť a náležitostí jeho aktualizace, která navazuje na zmocnění uvedené v zákoně o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie. Zákon upravuje postup vymezování akceleračních oblastí prostřednictvím nástrojů územního plánování, přičemž ve vazbě na požadavek směrnice RED III na stanovení podmínek a zmírňujících opatření k vyloučení nebo omezení dopadů záměrů pro využití OZE na životní prostředí zavádí povinnost přijetí územního opatření, ve kterém budou tyto podmínky a zmírňující opatření specificky pro každou akcelerační oblast stanoveny. Jako podklad pro návrh územního opatření, resp. pro návrh podmínek a zmírňujících opatření, je nezbytné zpracovat posouzení akcelerační oblasti ve vztahu k výskytu volně žijících živočichů, planě rostoucích rostlin a přírodních stanovišť.
- Dílčí změny navazující na poznatky z dosavadní praxe. Zde zároveň dochází k úpravám legislativně technické povahy navazujícím zejména na terminologii a systematiku nového stavebního zákona a na současný deficit v metodickém přístupu k hodnocení kumulativních vlivů záměrů na předměty ochrany lokalit soustavy Natura 2000.
Stanovisko SP ČR
Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) zásadně nesouhlasí s návrhem vyhlášky, neboť podle něj zbytečně zatěžuje autorizované osoby novými, často nejasnými a formálními požadavky, které nemají oporu v zákoně. Kritizuje zejména nedostatek kvalifikovaných odborníků a apeluje na Ministerstvo životního prostředí ČR, aby upřednostnilo praktickou využitelnost před teoretickým přístupem. Významně rozporuje zavádění „cílů ochrany“ bez jasného základu, požadavek na nadbytečné opakování údajů obsažených jinde a zavedení pojmu „nevýznamné vlivy“, který podle něj není právně podložen.
Svaz také nesouhlasí s požadavky na zbytečné rešerše, příliš podrobné mapové měřítko neodpovídající územní dokumentaci a s formálními náležitostmi, které prodlužují a komplikují proces posouzení. Požaduje vypuštění či úpravu konkrétních paragrafů a bodů návrhu vyhlášky, včetně zajištění jednoznačných a praktických pravidel pro autorizované osoby, které by reflektovaly reálné možnosti i potřeby ochrany přírody.