V rozpočtu chybí krytí klíčových dopravních investic. Může dojít i k přerušením staveb
Návrh státního rozpočtu je koncipován s poměrně vysokým schodkem blížícím se ke třem stovkám miliard korun, který by mohl být obhajitelný za předpokladu opodstatněných investic do dopravy, infastruktury či do vzdělávání. V rozpočtu ale nejsou některé výdaje kryté, zejména u dotace Státnímu fondu dopravní infrastruktury. V krajním případě tak hrozí pozastavení některých klíčových dopravních staveb. Ačkoliv již v minulosti docházelo v rámci příprav státního rozpočtu k některým nesrovnalostem, nesoulad v řádu desítek miliard může být vážný problém.
Návrh státního rozpočtu na příští rok obsahuje schodek ve výši 286 miliard Kč. Ačkoliv je deficit vysoký, za předpokladu účelného využití výdajů, zejména na podporu dlouhodobého ekonomického růstu, je obhajitelný. Svaz průmyslu proto v návrhu rozpočtu například oceňuje, že se snižují poplatky na podporu obnovitelných zdrojů energie pro firmy, které se blíží k dlouho požadovanému návratu na úroveň roku 2021. Tento krok je důležitý zejména v kontextu některých okolních států jako je například Německo, které svým firmám dané poplatky odpouští úplně, a i jinými způsoby se chystá pomoci svým energeticky náročným sektorům.
Velmi důležité je také financování výstavby nových jaderných bloků, ale také odpovídající výdaje na obranu, které kabinet schválil ve výši 2,35 % HDP (zhruba 206,5 miliard Kč). V této souvislosti by prospělo, pokud by vláda zveřejnila transparentní trajektorie přímých výdajů na obranu, což by průmyslu umožnilo odpovídajícím způsobem plánovat investice do výrobních kapacit, a jasně pak definovala oblast výdajů souvisejících s obranou.
Důrazně ale požadujeme, aby byly všechny plánované výdaje, zejména klíčové investice do budoucí prosperity, kryty odpovídajícími prostředky ze státního rozpočtu. Ačkoliv již v minulosti docházelo v rámci příprav státního rozpočtu k nesrovnalostem, jako jsou například zjevně nadhodnocené očekávané příjmy z emisních povolenek či výše odvodů (polo)státních organizací, nynější nesoulad v případě investic do dopravy je výraznější.
Navržené výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury jsou na příští rok plánované ve výši 187 miliard Kč, avšak z toho 37,1 mld. Kč není kryto dotací ze státního rozpočtu a jedná se tedy v tuto chvíli o čistě fiktivní čísla, která neodpovídají současné realitě.
Nesoulad plánovaných a „krytých“ příjmů u fondu dopravní infrastruktury navíc neplatí jen pro příští rok, ale týká se i výhledu na roky 2027 a 2028, kde výsledné manko, resp. potřeba dodatečné dotace ze státního rozpočtu nad rámec nyní schváleného rámce, činí i stovky miliard Kč. Tato okolnost rozhodně nepřispívá stabilitě podnikání, vzniklá nejistota poškozuje investiční prostředí a hrozí i pozastavení klíčových dopravních staveb.
Důvěře v celkové parametry státního rozpočtu na příští rok bohužel neprospívá ani výše některých příjmů - například dodatečné zvýšení očekávaných příjmů daní a pojistného o 13,9 mld. Kč v důsledku zavedení jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele, které nemusí dostatečně zohledňovat reálnou možnost výběru a které jsou rozporovány odbornou veřejností.
Milan Klempíř,
ekonomický analytik Svazu průmyslu