Stanovisko k návrhu nařízení vlády o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci

Návrh doplňuje režim stropování cen elektřiny a plynu pro zákazníky o stanovení různé intenzity podpory nejvýše přípustného majetkového prospěchu pro zákazníky, kteří jsou velkým podnikatelem (tj. zákazníkem, jehož odběrné místo je připojeno k distribuční soustavě na hladině VN VVN a který není malým nebo středním podnikatelem) a budou moci získat odběr energie za zastropované ceny.

 

Vyhodnocení majetkového prospěchu by mělo probíhat po ukončení kalendářního čtvrtletí, kdy bude hodnoceno, zda podporovaný subjekt nepřesáhl limit nejvyššího přípustného majetkového prospěchu. Míra snížení EBITDA se bude hodnotit až po uplynutí období, ve kterém zákazník odebíral energii za stanovenou cenu. Konečné vyhodnocení majetkového prospěchu se provede po uplynutí období, na které jsou zastropovány ceny energie, tj. po skončení roku 2023.

 

Stanovisko a vybrané argumenty Svazu průmyslu

V připomínkách Svaz navrhuje například:
  • Nalezení řešení pro zákazníky připojené k výrobně elektřiny prostřednictvím přímého vedení;
  • Doplnit postup, kdy zákazník nedoloží všechna potřebná prohlášení;
  • Doplnit prohlášení, kterým se zákazník odhlašuje od dodávky za zastropované ceny;
  • Rozšířit podporu o teplo;
  • Snížit maximální ceny elektřiny na 3100 Kč/MWh a maximální ceny plynu na 1700 Kč/MWh po vzoru stropů v Německu;
  • Najít řešení zastropování také pro obchodníky s energií, který zároveň část energie spotřebovává;
  • Najít řešení zastropování také pro subjekty, které jsou např. v průmyslovém areálu, nemají OPM (nejsou tudíž zákazníky a nemají nárok na stropované ceny) a je jim přefakturovávána spotřeba energie od subjektu, který OPM má;
  • Rozšířit definici energeticky náročného zákazníka o nákup jiných energetických produktů, než jsou elektřina a zemní plyn, což umožňují pravidla DKR;
  • Rozšířit přílohy č. 1, 3 9 o identifikační číselný kód odběrného místa, přílohu č. 1 zkrátit a sloučit s přílohou č. 9;

Svaz upozorňuje, že zkrácení doby platnosti prohlášení o zastropování ceny z roku na kvartál představuje výrazný zásah do systémů a procesů dodavatelů, u nichž již probíhá realizace úprav dle původního ročního konceptu a také do původního očekávání zákazníků.

 Celé stanovisko zde.

kategorie Stanoviska SP ČR
zpět