Stanovisko k novelám zákonů o civilním letectví a o podporovaných zdrojích energie (ReFuelEU)

Novela zákona z dílny MD ČR

Hlavním cílem je dle ministerstva dopravy (MD ČR) provést adaptaci právního řádu ČR na nařízení EP a Rady (EU) 2023/2405 o zajištění rovných podmínek pro udržitelnou leteckou dopravu (Iniciativa pro letecká paliva ReFuelEU).

Nařízení má 2 klíčové cíle, a to:

  1. nastolit rovné podmínky pro používání leteckých paliv a zabránit takovým praktikám doplňování paliva, které narušují hospodářskou soutěž mezi provozovateli letadel nebo v této soutěži znevýhodňují některá unijní letiště oproti jiným, a
  2. zavádět stále vyšší podíly udržitelných leteckých paliv, aniž by to mělo nežádoucí dopady na konkurenceschopnost odvětví letecké dopravy EU.

Unijní nařízení ukládá za účelem dosažení těchto cílů povinnosti

  1. provozovatelům letadel,
  2. řídícím orgánům letišť (v případě ČR pouze Praha-Ruzyně) a
  3. dodavatelům leteckého paliva.

Implementační opatření ve vztahu k unijnímu nařízení jsou:

  1. zakotvení kompetence Úřadu pro civilní letectví k výkonu působnosti příslušného orgánu ve vztahu k leteckým dopravcům a provozovatelům letecké činnosti jiné, než je obchodní letecká doprava, a provozovatelům letišť, a to do zákona o civilním letectví,
  2. zakotvení kompetence Státní energetické inspekce k výkonu působnosti příslušného orgánu ve vztahu k dodavatelům leteckých paliv, a to do zákona o podporovaných zdrojích energie,
  3. doplnění příslušných skutkových podstat přestupků za účelem zajistit vymáhání povinností leteckých dopravců, provozovatelů leteckých činností jiných, než je obchodní letecká doprava, provozovatelů letiště a dodavatelů leteckých paliv a na ně navázaných sankcí,
  4. zakotvení speciální právní úpravy ve vztahu k obecné právní úpravě obsažené v zákoně č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, v zájmu naplnění zvláštních požadavků unijního nařízení,
  5. stanovení zvláštního účelu použití příjmů z pokut uložených za nově zakotvované přestupky a
  6. stanovení správního orgánu příslušného k přijetí oznámení a vyřízení žádostí vybraných subjektů o použití unijního nařízení.

Stanovisko SP ČR

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) navrhuje zpřesnění určení povinných osob a dalších ustanovení v souladu s nařízením ReFuelEU. Zároveň navrhujeme nezvyšovat pokuty nad rámec nařízení či zabránit dvojím sankcím. Nutná je také detailnější definice, na jaké účely budou vynakládány příjmy ze sankcí.

Celé stanovisko naleznete zde.

kategorie Stanoviska SP ČR
zpět