Stanovisko k nařízení vlády o stanovení území, na kterých nelze vymezovat akcelerační oblasti

Ilustrační foto

Zákonem o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie je zaváděna právní úprava vymezování akceleračních oblastí a povolování záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie v těchto oblastech.

Zákaz vymezování akceleračních oblastí v některých územích vyplývá ze směrnice RED III. Podle článku 15c odst. 1 směrnice RED III by měla být jako akcelerační oblasti vymezována taková území, v nichž se neočekává, že zavedení určitého druhu obnovitelného zdroje energie bude mít významný dopad na životní prostředí, přičemž toto ustanovení směrnice stanovuje také vodítka, jaké plochy upřednostnit, a jaká území mají být naopak zcela vyloučena. Jedná se především o limity vztahující se k ochraně životního prostředí (konkrétně biodiverzity). 

Část limitů vyplývajících ze směrnice RED III je uvedena přímo ve vládním návrhu zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie. Další limity stanoví toto nařízení. Jedná se o soubor limitů, které vyplývají z jiných právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí (mj. s ohledem na požadavky směrnice RED III), ale také o další veřejné zájmy zejména v oblasti obrany a bezpečnosti státu, státní památkové péče, lázeňství a dalších.

Bez stanovení území, na kterých nelze vymezovat akcelerační oblasti, není možné začít tyto oblasti vymezovat. Přijetí navrhované právní úpravy je proto nezbytným předpokladem pro samotné vymezování akceleračních oblastí. Směrnice RED III stanoví, že k vymezení akceleračních oblastí (v rozsahu významném z hlediska plnění cílů stanovených v této směrnici) má dojít do 21. února 2026. Další akcelerační oblasti mohou být vymezovány i po tomto datu.

Stanovisko SP ČR

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) vyjadřuje zásadní připomínky k nedostatečné konkrétnosti návrhu. Požaduje doplnění podrobných mapových podkladů a poměrných údajů k vymezení „nezbytných oblastí“ podle Politiky územního rozvoje ČR. Dále navrhuje rozlišit mezi územími, kde je výslovně vyloučeno vymezit akcelerační zónu, a těmi, kde má být vliv posuzován individuálně. Upozorňuje, že plošná omezení mohou vést k neopodstatněnému vyloučení vhodných lokalit pro obnovitelné zdroje, ať už větrné či solární elektrárny.

Konkrétně SP ČR doporučuje doplnit výjimky pro agrovoltaiku a umožnit vymezení akceleračních oblastí i v chráněných územích, pokud jde o nezbytnou infrastrukturu (např. vedení elektřiny). Rovněž žádá doplnit, že i mimo akcelerační zóny je možné záměry obnovitelných zdrojů povolit, byť bez zjednodušených procesů. Cílem je zabránit mylné interpretaci, že mimo tyto zóny je výstavba zcela vyloučena.

Zároveň dodatečně nad rámec stanoviska SP ČR zaslal návrhy na zvážení dalších úprav. Žádáme, aby většina omezení byla posuzována individuálně. Nedává smysl např. plošné vyloučení nadregionálních biocenter, biotopů chráněných druhů, lesů zvláštního určení a oblastí vymezených podle nejasně definovaného mapování citlivosti živočichů. Tyto plošné výluky podle Svazu vedou k nadměrné fragmentaci území a zbytečně komplikují a blokují rozvoj obnovitelných zdrojů, přestože v konkrétních případech může být jejich umístění se zájmy na ochranu životního prostředí slučitelné.

Celé původní stanovisko Svazu průmyslu naleznete v sekci Ke stažení. ⇣⇣⇣

 

Související články