Nový seriál o nástupnictví: Rizikové faktory předání firmy a 10 tipů, jak je úspěšně zvládnout
2. díl seriálu o nástupnictví |
|---|
Změna vedení a vlastnictví vaší firmy může proběhnout promyšleně a postupně. Nová generace se po poctivé přípravě ujme podniku bez hádek. Ten samý proces se však také může proměnit v drsný boj, pokud se musí odehrát bez předem stanovených pravidel. Komplikace při předání majetku mohou způsobit nejen napětí ve vlastnické rodině, ale také rozpad nebo zánik celého podniku. Hlavní poselství druhého dílu našeho seriálu o nástupnictví proto zní: Nebojte se ho a naplánujte to.
Podcenění přípravy na mezigenerační předání (jak vlastnické, tak manažerské), je zásadní rizikový faktor. Majitelé firem často dávají prioritu běžnému provozu nebo mají jiná témata či důvody, proč toto téma odkládat. Zahraniční odborníci v tomto ohledu mluví o takzvaném „Succession Conspiracy“, kdy podnikatel o předání mluví, ale stále proces přípravy odsouvá či se mu vyhýbá, a to často pro jeho značnou citlivost.
Pokud pak zakladatel nečekaně zemře nebo vážně onemocní, může to otřást jak firmou, tak vlastnickou rodinou, která na danou situaci není vůbec připravena. V lepším případě nastane jen období nejistoty. Aktivním přístupem, s dávkou štěstí a při existenci dobrého týmu můžou dědicové i tuto těžkou situaci překonat.
V nejhorším však může dojít k divokému konfliktu a boji o moc mezi dědici. Jako poučný příklad může aktuálně posloužit skupina Karsit, která se pravidelně ocitá na stránkách českých médií.
KARSITPo smrti zakladatele průmyslové skupiny Karsit Františka Řípy v roce 2021, se jeho rodina zapletla do vyhroceného dědického sporu o miliardový majetek. Proti sobě stojí synové z prvního manželství a vdova s dcerou. Vdova byla v dubnu 2025 nepravomocně odsouzena k pěti letům vězení za falšování závěti, která měla syny z dědictví odstavit. Paralelně běží civilní i obchodní spory o kontrolu nad holdingem, jehož valná hromada z roku 2021 byla soudem označena za neplatnou. Dceřiná společnost Karsit Finance čelí insolvenčnímu návrhu, který podal sám jeden ze synů jako správce pozůstalosti. Po firmě vymáhá více než 300 milionů korun z dluhopisů, které měl jeho otec financovat. Série soudů a insolvenčních řízení rozhodne nejen o osudu rodinného dědictví, ale i o budoucnosti významného východočeského průmyslového holdingu. Poznámka redakce |
|---|
Zakladatelům někdy chybí ochota vzdát se kontroly a řízení (zde jde primárně o téma manažerského nástupnictví). Nedokáží si představit, že by jejich roli mohl dobře zastat někdo jiný. Souvisí s tím silná vazba na jejich pozici (firma je „jejich dítě“) a zřejmě i obava z určité ztráty důležitosti či identity. V takovém případě je pro nastupující generaci velmi těžké fungovat a prosadit své názory. Tehdy může dojít k rozkolu v rámci rodiny, případně k odchodu schopných manažerů, kteří ztratí víru v to, že by mohli dostat příležitost prokázat své schopnosti.
Úspěšné nástupnictví vyžaduje dobré, ideálně i vhodně připravené nástupce jak v pozici manažerské, tak v pozici vlastnické. Nepřipravenost a někdy úplná nevhodnost potomků pro dané pozice bohužel může vést k velmi rychlé erozi rodinného bohatství a rodinných vztahů.
Dalším kritickým tématem bývají citlivé vztahy mezi sourozenci, kteří respektují rodiče / zakladatele, ale po jejich odchodu ztrácejí jakékoliv zábrany a dochází ke konfliktům. Navíc k tomu nejsou připraveni na své nové vlastnické pozice a odpovědnost, která je s tím spojená. Obdobné platí pro manžele či manželky, kteří nejsou zapojeni do podnikání, nemají o něm přehled, a navíc nejsou vlastními rodiči ostatních dětí zakladatele. S ohledem na to, že rozvodovost v Česku činí přibližně 50 %, není tato situace neobvyklá.
S uvedeným tématem citlivých vztahů pak často souvisí téma neexistence jasných pravidel společného fungování mezi členy podnikatelské rodiny při správě rodinné firmy či dalšího majetku. Bohužel rozdílná očekávání a představy (například kdo má zastávat jakou pozici, kdo má mít jakou odměnu, jaké auto a proč si nevyplatit dividendu ve výši 100 % zisku), a někdy i tlaky od dalších osob, mohou vést ke konfliktům a k narušení fungování doposud úspěšné firmy.
A jaké jsou tedy naše tipy, které bychom dali našim čtenářům, ale i manželům Novákovým z naší fiktivní podnikatelské rodiny představené v předchozím článku, pro úspěšné zvládnutí tématu mezigeneračního předání?
- Plánujte a připravujte se včas. Nástupnictví a jeho příprava je dlouhodobý projekt, který zabere čas. Ostatně je to projekt, který je důležitý jak pro rodinu, tak pro firmu. Nejedná se o jednorázový krok, ale o proces. Jestliže jste nezačali, začněte, a ideálně určete i neutrální osobu, která bude daný projekt hlídat.
- Uvědomte si specifikum rodinné firmy a společné správy majetku. Propojují se zde tři odlišné systémy – rodina, vlastnictví a firma, kdy každý systém funguje jinak a vyžaduje jiný přístup, a proto je jejich kombinace tak náročná. Hledejte ve vztahu k tématu nástupnictví inspiraci u jiných rodinných firem, možností je dnes celá řada.
- Podpora zakladatele a jeho ochota téma řešit, určitá velkorysost a schopnost se upozadit a předat své pozice je zásadní. Pro zakladatele bývá důležité si po vystoupení z aktivní řídící role najít nové uplatnění, kde může využít své energie a zkušeností.
- Vedení firmy předejte vhodným osobám. Nemusí se vždy jednat o členy rodiny. Firmu musí vést schopný a motivovaný manažer. Zvažte strukturu správní rady či určitého poradního orgánu pro management a vlastníky.
- Rozvíjejte vaše nástupce. Vaši potomci by se měli připravovat na roli odpovědných (spolu)vlastníků a správců. Budujte a podporujte jejich pozitivní vztah k vašemu podnikání. Pokud o to budou potomci stát, zapojte je do své firmy (postupně a do rolí, na které budou připraveni). Vyjasněte si a nastavte pravidla pro případné zapojení členů rodiny, a to zejména do vedoucích pozic. Zásadní je schopnost vybírat dobré spolupracovníky či partnery pro byznys.
- Připravujte svoji firmu na budoucí změny. Budujte schopný tým. Nastavte vhodnou vnitřní strukturu, odměňovací systém pro management, ale i vhodné kontrolní mechanismy pro vlastníky.
- Máte-li více potomků, nastavte pravidla pro jejich budoucí fungování – takzvaný systém family business governance, kdy i u českých podnikatelských rodin se začíná stávat pravidlem takzvaná rodinná ústava. Nastavujete tak i určitý rámec pro budoucí generace a snižujete riziko konfliktů. Práce na rodinné ústavě vám pak umožní otevřít řadu témat, která se týkají společné správy firmy, rodinného majetku a propojení s rodinou.
- Mějte krizový plán. Myšleno jak plán pro vaši firmu, tak pro vlastnickou skupinu, respektive členy rodiny (včetně vhodného nastavení závětí). Ač krize nemusí nikdy nastat, přeci jen je vhodné být připraven a práce na tomto plánu je využitelná i v rámci nástupnického plánování (pojistku na dům má asi každý, ale pojistku ve smyslu vhodného krizového plánu pro řízení a správu firmy a majetku málokdo). Potomky vzdělejte i v tématu vhodného nastavení společného jmění manželů.
- Připravujte rodinu na společnou správu vybudovaného majetku, setkávejte se, mluvte spolu. Budujte vzájemné dobré vztahy. Dobrá a otevřená komunikace je zásadní. Zvažte vytvoření rodinných rad či jiné vhodné formy setkávání a komunikace ohledně společných témat firmy a rodiny. Učte se řešit neshody a konflikty, nastavte si pravidla a mějte osoby, na které se můžete obrátit o podporu. Soudům se vyhýbejte.
- Nezapomeňte na vhodnou právní a daňovou strukturu, která bude vhodná jak pro vaši firmu, tak rodinu. Strukturu volte tak, abyste jí dobře rozuměli a dokázali ji spravovat, ideálně s vlastním zapojením. Pro některé rodiny a firmy, resp. majetek, je vhodná holdingová struktura s využitím nadačního či svěřenského fondu.
Když manželé Novákovi uviděli výše uvedené shrnutí kritických bodů a deset doporučení, uvědomili si, že kvůli neustálé práci ve firmě toto téma úplně zanedbali, a musí k tomuto tématu přistoupit projektově. Projekt povedou společně a do diskuse zapojí všechny děti, nejenom Pavla, který je ve firmě aktivní.
Stanislav Servus, Pavel Lhotka, partneři Wardens
Stanislav Servus se specializuje na oblast ochrany a správy rodinného majetku, tvorbu rodinných ústav, nadační a svěřenské fondy, mezigenerační transfer bohatství, transakce a korporátní právo, řešení komplikovaných vztahů mezi společníky a členy rodin. Advokacii a poradenství se věnuje přes dvacet let. Pavel Lhotka se zabývá poradenstvím v oblasti controllingu, řízení firem a vyhledávání managementu (Executive search). Klientům pomáhá zlepšovat efektivitu pomocí lepší spolupráce a komunikace v rámci rodiny i firmy a těží z dlouholetých zkušeností z finančního řízení a managementu získaných v nadnárodních firmách za více než 25 let. O Wardens: Experti na téma mezigeneračního nástupnictví a předání majetku. Sílu Wardens tvoří zkušenosti partnerů: Radka Dudáše (family business, tvorba strategie a transformace firem), Stanislava Servuse (family business governance, nadační a svěřenské fondy), Jana Bubeníka (personalistika a vztahy v rodině) a Pavla Lhotky (family governance a finanční řízení). Díky nim je možné proměnit nástupnictví z potenciální hrozby v příležitost k růstu a stabilitě pro další generace podnikatelské rodiny. |
|---|