EU k dispozici nový obranný nástroj proti nátlaku třetích zemí

Tento nový nástroj umožní EU reagovat na hospodářský nátlak, a tím lépe hájit své zájmy a zájmy členských států na globální scéně.

Evropský parlament a Rada minulý týden dosáhly konečné politické dohody o nástroji proti nátlaku (Anti-Coercion Instrument - ACI).

Co je ACI a jak bude fungovat

Nástroj ACI má především působit jako odstrašující prostředek proti jakémukoli potenciálnímu hospodářskému nátlaku. Pokud k hospodářskému nátlaku přesto dojde, poskytuje ACI strukturu, která prostřednictvím dialogu a vyjednávání přiměje třetí zemi k zastavení donucovacích opatření. Pokud však angažovanost v tomto směru selže, poskytuje EU přístup k široké škále možných protiopatření vůči donucující zemi. Mezi ně patří zavedení cel, omezení obchodu se službami a omezení přístupu k přímým zahraničním investicím nebo veřejným zakázkám. Umožní EU být asertivnější při obraně našich legitimních práv a zájmů.

Zpráva EU o ACI poukazuje na to, že administrativa bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa, Čína, Rusko a Turecko používali / používají obchod jako politický nástroj.

Dosažená dohoda obsahuje právní rámec, podle něhož může EU požadovat, aby třetí země napravila újmu způsobenou jejím hospodářským nátlakem. Zahrnuje rovněž rozhodovací mechanismy, zejména úlohu Rady při určování, zda je cílem hospodářského nátlaku EU nebo členský stát, jakož i časový rámec pro opatření EU v rámci tohoto nástroje. Své zkušenosti s novým nástrojem bude EU sdílet také s podobně smýšlejícími zeměmi jako prostředek k ochraně svých hospodářských zájmů. 

Konkrétní příklad nátlaku a řešení sporů u WTO

Významný nedávný případ obchodního nátlaku se týká obchodních praktik Číny vůči Litvě poté, co Litva umožnila Tchaj-wanu zřídit si ve Vilniusu de facto velvyslanectví. Peking uvalil blokace na litevský vývoz a tlačil na společnosti, aby při vývozu do Číny odstranily litevský obsah z dodavatelských řetězců. Evropská komise na konci minulého roku oznámila, že požádala Světovou obchodní organizaci (WTO) o vytvoření rozhodčího panelu poté, co se spor nepodařilo vyřešit bilaterálně.

Mechanismus WTO pro řešení sporů není k dispozici pro soudní řízení v případě hospodářského nátlaku. Může se stát, že určité opatření třetí země porušuje právo WTO a zároveň nezákonně nutí EU. V takovém případě by byl k dispozici mechanismus urovnávání sporů WTO - a je to vlastně jediná povolená cesta - pro řešení porušení pravidel WTO. 

ACI v žádném případě nemá být prostředkem ke zkrácení systému řešení sporů WTO. Nebude ani prostředkem k uložení protiopatření v reakci na zjevné porušení pravidel WTO. Existují mnohostranná pravidla, která vyžadují, aby všichni členové WTO řešili své spory týkající se porušení pravidel WTO prostřednictvím systému řešení sporů WTO, a EU dělá vše pro to, aby tento systém zachovala. ACI a veškerá opatření, která mohou být v rámci tohoto nástroje přijata, jsou v souladu s mezinárodními závazky EU a mají plný základ v mezinárodním právu.

Evropská komise v souvislosti s hájením vlastních obchodních a bezpečnostních zájmů také brzy představí evropskou strategii hospodářské bezpečnosti, s níž se počítá do 20. června 2023. 

Mikuláš Nozar
/
kategorie Obchodní politika
zpět