SP ČR: Pro řidiče kamionů vysoké příjmy nejsou hlavním stimulem práce

Dotazníkové šetření

Pro dvě třetiny řidičů kamionů v České republice je nejdůležitější na jejich práci to, že je zajímavá a že mají možnost dostat se do jiných zemí. Naproti tomu dobré finanční ohodnocení a bonusy považuje za nejdůležitější ve své profesi jen zhruba 25 procent řidičů kamionů.
Tento závěr vyplývá z dotazníkového šetření, který počátkem letošního roku provedl mezi 150 respondenty z různých dopravních firem v Praze, v Brně a v Prostějově dopravní expert Alexandr Mostýn ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR.

Ve výsledcích šetření se již promítl propad objemu nákladní dopravy meziročně o zhruba 30 procent, v důsledku čehož se objevila nevytíženost kapacit a přebytek řidičů. Přitom ještě v polovině roku 2008 dopravní firmy zoufale vyhledávaly řidiče kamionů v zahraničí a přepláceli je v tuzemsku. I díky tomu hrubé příjmy profesionálních řidičů, včetně diet a příplatků, dosahovaly vloni v průměru 40 tisíc korun. Nyní se řidiči sami hlásí o práci, u větších  dopravních firem jsou to stovky zájemců měsíčně.

„Zájem řidičů o práci v českých firmách stoupá také v důsledku snižování poptávky a nevytíženosti nákladní dopravy v okolních zemích, převážně od nás na západ. Uchazeči o práci řidičů jsou v současné době chotní přistoupit na nižší mzdu řádově i o třetinu oproti loňskému roku a na horší pracovní podmínky,“ uvedl Alexandr Mostýn.

Co se týká otázky přeplácení konkurenční dopravní firmou, jak to bylo běžné v časech konjunktury, na návrh by nyní kývla většina řidičů již jen v případě poměrně vysoké finanční nabídky. „Přibližně 43 procent řidičů kamionů by svou firmu opustilo a přešlo ke konkurenci, pokud by jim nabídla o 10-15 tisíc korun měsíčně více a 17 procent řidičů by se rozhodlo vyměnit zaměstnavatele pouze v případě konkurenční nabídky o více než 15 tisíc korun. Jen zhruba 40 procent řidičů je ochotna kývnout na změnu zaměstnavatele za 5 tisíc korun a méně,“ přibližuje závěry šetření Alexandr Mostýn.
Věrnostnímu přístupu v posledních měsících nahrává i skutečnost zvyšujícího se počtu nezaměstnaných na pracovního trhu ČR a zvýšené snahy udržet si své pracovní místo, byť za cenu nižších příjmů.

Jak k výsledkům šetření uvádí Jaroslav Hanák, první viceprezident SP ČR, oslovováni byli především zaměstnanci větších a středních dopravních firem, které reprezentují 15 až 17 procent tuzemských kapacit. „U dopravních firem pod pět zaměstnanců popsané zásady z velké části neplatí, neboť v tomto sektoru nejsou dodržovány principy odměňování, včetně vyplácení diet, a nejsou dodržovány zákony o pracovní době jako u větších dopravních firem,“ uvedl Jaroslav Hanák.

„Ochotna k finančním ústupkům a narůstající loajalita je patrnější v současné situaci prohlubujících se dopadů globální krize na oblast nákladní dopravy o to více, neboť absolutní většina řidičů je ve stáří mezi 25 až 55 lety. Tedy jsou ve věku, kdy chtějí založit či už založili svou rodinu,“ uvedl Alexandr Mostýn. „Důležité je, zda se veškerá mzda vyplácí a přiznává ke zdanění nebo je pouze vyplacena její část a zbytek v tzv. dietách či stravném.“

Jak naznačuje struktura respondentů dotazníkového šetření, ve věku 24 až 35 let bylo 30 procent řidičů, v kategorii 35 až 45 let to bylo 34 procent řidičů a v kategorii 45 až 55 let 18 procent řidičů. Tuto věkovou strukturu tuzemských řidičů nákladních vozidel potvrzují i jiná, předchozí šetření.

Uvedené dotazníkové šetření také ukázalo, že z hlediska úrovně vzdělání je největší podíl řidičů kamionů středoškolsky vzdělaná se zájmem o další zvyšování kvalifikace. Úplné středoškolské vzdělání či odborné učiliště absolvovalo 79 procent respondentů. Mezi řidiči se vyskytli i vysokoškoláci, a to přes 2 procenta respondentů.

Šetření potvrdilo hypotézu, že čím vyšší věk, tím nižší je vzdělání profesionálních řidičů.
Podstatná je informace, že s nezbytností vzdělávání v oblasti dopravy souhlasí až 77 procent dotázaných. Většina řidičů směřuje do zahraničí, aby zde získali zkušenosti a prověřili si znalosti. To může být důvod, proč tak velké procento odpovědí dotázaných považuje vzdělávání za důležité a přínosné.

Čeho si řidiči kamionů v ČR nejvíce cení na své profesi
( v % respondentů )

Zajímavá práce                      46
Dobré finanční ohodnocení      18
Dobrý kolektiv                       14
Možnost cestovat do ciziny      11
Bonusy                                   7
Jiné                                        4

Zdroj: Šetření –A.Mostýn, SP ČR (leden 2009, 150 respondentů)

kategorie Ankety
zpět