Kulatý stůl k výstupům odborné analýzy “Technologická suverenita EU”
Digitální transformace Evropy představuje pro Evropskou unii v příštích letech, označovaných jako „digitální dekáda“, klíčové hospodářsko-politické výzvy a příležitosti. Zásadní otázkou v této věci je přitom nalezení shody napříč zeměmi EU v postoji k technologické soběstačnosti, nezávislosti či autonomii, nejčastěji označované jako technologická suverenita. Podrobně se této problematice věnuje analýza, kterou zpracoval autorský kolektiv z VŠB-TU Ostrava.
Výstupy analýzy byly představeny na kulatém stole, který se uskutečnil 22. listopadu 2021. Součástí akce byla také panelová diskuze, které se zúčastnili Petr Očko, náměstek pro digitalizaci a inovace Ministerstva průmyslu a obchodu, Jan Míča, vedoucí oddělení evropské digitální agendy Úřadu vlády České republiky a Lukáš Melecký, vedoucí autorského týmu a katedry mezinárodních ekonomických vztahů VŠB-TU Ostrava.
„Základním problémem tématu technologické suverenity nebo otevřené strategické autonomie je terminologická rozdílnost, kdy není jasné, co se tím myslí. Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje využívání otevřené strategické autonomie, protože právě otevřenost je pro Českou republiku zásadní,“ uvedl v rámci diskuze Petr Očko. To potvrzuje i předložená analýza. Technologická suverenita by neměla vést k izolaci Evropy, ale naopak k otevřenosti a mezinárodní spolupráci.
Účastnící se dále shodli, že zásadní je pro Evropskou unii podpora výzkumu a vývoje zaměřeného na strategické oblasti a zároveň schopnost aplikace výsledků v praxi. S tím souvisí také účast na vytváření globálních standardů, které jsou pro rozvoj a využívání moderních technologií nezbytné. Zároveň je potřeba dbát na to, aby nedošlo k přeregulování evropského trhu, protože regulací tzv. evropské jednorožce nevytvoříme, a pokud ano, tak v konkurenčním prostředí by z dlouhodobého hlediska nemohli fungovat. Nezbytným předpokladem pro otevřenou strategickou autonomii a snížení jednostranné závislosti Evropy je obchodní spolupráce se spolehlivými partnery ze třetích zemí jako jsou např. USA, Kanada, Spojené království, Švýcarsko, Izrael nebo Jižní Korea. S tím je spojena i diverzifikace zdrojů a větší flexibilita dodavatelských řetězců.
Analýza poskytuje několik shrnujících tezí, které naznačují směr, kterým by se přístup k technologické suverenitě, resp. otevřené strategické autonomii, měl řídit:
- V současné době nemá pojem technologické suverenity jednoznačnou definici a není nalezena ani shoda v postojích napříč členskými státy EU.
- EU v současnosti není lídrem na poli většiny technologických prvků. V oblasti digitálního trhu neexistuje v současnosti segment, ve kterém by EU byla soběstačná či měla k dispozici dostatek zdrojů, aby si zajistila autonomii.
- Uzavírání se importu technologicky vyspělých produktů a služeb ze třetích zemí vede k omezením a limitům při dosahování high tech konkurenceschopnosti
- Analýza celkového dovozu technologií do EU, jakož i sektorové struktury dovozu ICT do EU, ukázala postupně klesající závislost EU na dovozu technologií ze třetích zemí.
- Import technologií do EU není třeba vnímat jako riziko pro EU, které by jí hrozilo při nadměrné závislosti na třetích trzích, ale spíše jako příležitost pro uspokojování unijních potřeb a zvyšování konkurenceschopnosti EU ve vývozu na třetí trhy.
- Technologická suverenita by neměla vést k izolaci Evropy, ale naopak k otevřenosti a mezinárodní spolupráci EU by měla uplatňovat přístup otevřené strategické autonomie
-
kategorie Z hospodářské politiky