Rada pro vzdělávání, mládež, kulturu a sport (EYCS)

Účinné vzdělávání učitelů, mnohojazyčnost a podpora podnikatelského myšlení mladých lidí.

Ve dnech 20. – 21. 5. 2014 se sejdou ministři pro oblast vzdělávání, odborné přípravy a sportu k politické diskusi, jak mohou členské státy vytvořit prostředí, které by podporovalo podnikatelské myšlení mladých lidí a rozvíjet iniciativy v oblasti podnikatelského vzdělávání. Rozvoj podnikatelského myšlení představuje klíčový prvek růstu, trvale udržitelného rozvoje a sociální soudržnosti a jedním z nástrojů je účinná podnikatelská výchova ve školách.

Rada EYCS přijme závěry:

  • k účinnému vzdělávání učitelů
  • k mnohojazyčnosti a rozvoji jazykových kompetencí
  • k zajišťování kvality na podporu vzdělávání a odborné přípravy.

Téma budoucí přípravy učitelů je jednou z prioritních oblastí strategického rámce evropské spolupráce ve vzdělávání a odborné přípravě ET 2020. Závěry upozorňují na klíčovou úlohu učitelů a vzdělavatelů učitelů při dosahování lepších výsledků ve vzdělávání. Závěry apelují na zajištění vysoce kvalitního počátečního vzdělávání, dalšího vzdělávání a profesního rozvoje učitelů.

Závěry vyzývají k provedení hodnocení pokroku v rozvoji jazykových kompetencí, buď na úrovni EU, nebo s využitím národních údajů, a to na základě ukazatele, podle kterého by mělo být zjištěno procento žáků ve věku 15 let, kteří mají úroveň nezávislého uživatele v prvním cizím jazyce. Hodnocení by mělo být financováno z programu Erasmus+. Členské státy by měly přijmout či zlepšit opatření na podporu mnohojazyčnosti a posílit kvalitu a účinnost jazykového vzdělávání, zejména pak výukou nejméně dvou cizích jazyků od útlého mládí, a to za použití inovativních postupů, včetně nových informačních a telekomunikačních technologií a otevřených vzdělávacích zdrojů.

Závěry vyzývají k využívání evropských nástrojů a mechanismů na zajišťování kvality v oblasti vysokoškolského vzdělávání a odborného vzdělávání a přípravy. Závěry vyzývají k přezkumu standardů a pokynů pro zajišťování kvality v Evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání v rámci boloňského procesu, podpoře přeshraniční spolupráce mezi orgány na zajišťování kvality ve všech sektorech a stupních vzdělávání, stanovení společného rámce zajišťování kvality v odborném vzdělávání a přípravě do roku 2015 v souladu s komuniké z Brug.

Vladimíra Drbalová
Mezinárodní vztahy - Mezinárodní organizace a EU

 

 

Blízková Marta
/
kategorie Evropská rada
zpět