Média a SP ČR 27.11.2013

 .

 

Viceprezident SP ČR Pavel Juříček zhodnotil pro LN význam fondu prezidenta Miloše Zemana:

Platit fondu? Nemáte méně legrační dotaz?
Lidové noviny | 27.11.2013

PRAHA Do prezidentova fondu přispívat nechce. A Miloš Zeman podle něj bude světovou raritou, když si nechá účast podnikatelů na zahraničních misích proplácet. Generální ředitel Brano Group a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Pavel Juříček má snahu o propojení fondu a cest za slušně řečeno nešťastnou.

* LN Zvažoval jste, že byste vy sám nebo vaše firma do prezidentova fondu přispěli?

Ne, určitě ne. Máte nějakou méně legrační otázku?

* LN Pročpak se smějete? Podle vás fond na splácení státního dluhu nemá smysl?

Myslím si, že stát je tu také od toho, aby dělal obchodníka exportérům. A vy asi narážíte na to, jak pan prezident řekl, že si máme zahraniční cesty s ním financovat.

* LN Prezident ve svém vyjádření příspěvky do fondu a účast podnikatelů na dalších zahraničních misích skutečně jasně propojil. Co tomu říkáte?

Jako Juříček a Brano Group se v zahraničí orientuji sám a podporu v tom moc nepotřebuji. Rozumím, že některé velké investiční záležitosti podporu prezidenta potřebují. Ale nevím, proč by to měl spojovat s fondem. Pochopím, když řekne, že firma dlužící státu peníze se těchto misí nemůže zúčastnit. To je fér. Ale můj názor na to, aby se vytvářel speciální fond, je skeptický. Myslím si, že stát má povinnosti snažit se vyjít podnikatelům vstříc, protože na jejich úspěchu bude vydělávat i on. Dělají to všechny státy světa a nikdy jsem neslyšel od státníka, že by si to nechal financovat.

* LN Příspěvek za sebe ani za firmu tedy nezvažujete? I když si odmyslíte spojitost s cestami?

Ne. Na cesty s prezidentem ani nejezdím. Uznávám ale, že s prezidentem musí jezdit velké firmy investičního rázu, protože především v autoritativnějších režimech se rozhoduje svrchu dolů. Mise mají smysl, jim se nesměji. Ale smysl nemá to, aby si je prezident nechával platit.

* LN Propojení zahraničních cest s fondem na splácení státního dluhu tedy považujete až za nešťastné?

Nešťastné je ještě slušné slovo. Tvrdší volit ale nebudu. Vůči panu prezidentovi musím udržovat jistou míru respektu.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tisk citoval, jak prezident SP ČR Jaroslav Hanák hodnotí význam olympijských her v Rusku pro český průmysl:

Vláda projedná miliony na propagaci průmyslu na olympiádě
26.11.2013

Ministerstvo průmyslu a obchodu se rozhodlo využít zimní olympijské hry v Soči 2014 k prezentaci českého průmyslu a na tento účel chce vyčlenit kolem 19 milionů Kč. Vládě ministerstvo navrhuje, že si pronajme plochy v Českém domě v Soči a plochu na pražské Letné. Nadlimitní zakázku má ve středu projednat vláda.

 Veřejná zakázka má být zadána Českému olympijskému výboru (ČOV), který vlastní exkluzivní práva na reprezentaci pod oficiálním logem olympijských her, a České olympijské akciové společnosti, která je oficiální marketinkovou agenturou ČOV.

 Pronájem prostor přímo v Soči činí 15,75 milionu korun bez DPH. Pronájem plochy na Letné, kde má stát Olympijský park, přijde na 3,2 milionu korun.

 V parku na Letné Český olympijský výbor vybuduje park pro fanoušky olympiády s velkoplošnými obrazovkami, několika pódii, ale i s obrovskou bruslařskou plochou, hokejovými hřišti, oválem pro běh na lyžích, laserovou biatlonovou střelnicí, snowparkem a hřištěm na curling.

 ČOV tak chtěl navázat na úspěšný projekt Českého domu v Londýně, kde se potkávali sportovci a fanoušci.

 Rusko, kde se koná příští olympiáda, je podle šéfa Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka významný trh. "Pro nás je Rusko naprosto zásadní zemí, mimo Evropskou unii je to nejdůležitější teritorium," upozornil. Zmínil nedávnou návštěvu vládní delegace, kterou doprovázelo přes 80 zástupců českých firem. Výprava navštívila mimo jiné samotné dějiště olympijských her, kde podle Hanáka již vyrostla řada staveb, otázkou ale prý zůstává tamní infrastruktura.

 Olympijské hry v Soči se budou konat od 7. do 23. února 2014, rozděleny při nich budou medaile ze sedmi sportů a 98 disciplín.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Přední manažeři v anketě Businessinfa doporučují používat při správě státu více principy firemního řízení:

Manažeři: Principy firemní sféry by měl stát více využívat
businessinfo.cz | 26.11.2013


Nejlepší manažeři v České republice požadují od nových politických reprezentací, aby jako prioritní úkol bylo jednoznačně definováno zastavení propadu země v mezinárodním srovnání. Vyplývá to ze zjištění mezi finalisty soutěže Manažer roku, jichž prošlo touto soutěží za jednadvacet let téměř 1200. Poukazují na to, že některé principy firemní sféry by se měly výrazněji využívat při řízení státu.

Tuzemští manažeři poukazují v této souvislosti na to, že stejně jako je předpokladem úspěchu firmy je strategie na několik let dopředu, podobně to platí o státu a jeho hospodářské politice v delším časovém období. Druhým klíčovým předpokladem jsou podle tuzemských manažerů inovace, neustálé zvyšování efektivity a zjednodušování interních procesů. Recept na konkurenceschopnost zahrnuje rozvíjení týmu a chování podle principů fair play. I tyto principy uplatňované ve firemní sféře se dají v té či oné míře aplikovat na státní a veřejné instituce.

„Jasná, reálná vize. Investice do špičkových technologií, vývoj a inovace. Vyhledávat nové příležitosti. Držet se zásady pracovat a nekrást,“ shrnuje principy úspěchu loňský Manažer roku Jan Světlík, generální ředitel společnosti Vítkovice Holding. Další manažeři z „horní desítky“ soutěžního hodnocení (TOP 10) poukazují na nutnost propojení cíle s praxí. „Skloubit operativu s vizí a naopak. Mít nižší náklady, větší produktivitu práce a v konečném důsledku schopnější a loajální spolupracovníky a být tak před konkurencí jeden, dva kroky vepředu,“ říká Jiří Rosenfeld, generální ředitel Slováckých strojíren. V této souvislosti poukazuje řada manažerů na nezbytnost spolupráce průmyslu s výzkumnými institucemi a investice do výzkumu a vývoje.

Názory a komentáře nejlepších českých manažerů se shodují v tom, že dobrá firma, stejně jako stát, se neobejde bez hledání a podpory pracovitých lidí, kteří jsou otevřeni novým výzvám, nebojí se riskovat a nést zodpovědnost za svá rozhodnutí: jednoduše řečeno, prosperitu firmy zajistí kvalitní a motivovaní lidé. S tím souvisí i kvalita vzdělávacího systému.

„Celý svůj profesní život vyhledávám příležitosti k učení, jak dělat věci lépe,“ říká Jan Rýdl, předseda představenstva TOS Varnsdorf. Jedním dechem poukazuje na stav technického školství v zemi: „Největším ohrožením naší konkurenceschopnosti je úroveň technického školství. Tvrzení, že o technické obory není zájem, zastírá skutečný důvod tohoto úpadku, který je ve zjednodušeném přístupu vycházejícím z teze, že trh to vyřeší.“

A ještě na jeden aspekt manažeři poukazují. Je tím potřeba dostatečného sebevědomí. Libor Witassek, jednatel společnosti DC Vision, k tomu dodává: „Investujeme do vývoje vlastních manažerských modelů a prosazujeme se v celém světě. Již nyní máme lepší metodiky v oblasti provozní excelence než prestižní americké nebo britské firmy. Není důvod se bát renomovaných konkurenčních subjektů, naši zákazníci naše sebevědomí a nadhled již znají a jistě to ocení. Pokud nám chybí sebevědomí, svět to vycítí.“

Tyto a další názory lze prezentovat v rámci platformy soutěže Manažer roku, jejíž nominace do 21. ročníku se právě rozběhly. Nominovat lze do 15. února 2014, od listopadu do února běží čas pro podávání přihlášek. Slavnostní vyhlášení výsledků proběhne 24. dubna 2014 v pražském paláci Žofín. Další informace naleznete na webové stránce www.manazerroku.cz
Co je soutěž MANAŽER ROKU

Cílem soutěže je vyhledat, objektivně a nezávisle vybrat a zviditelnit nejlepší a nejvýznamnější osobnosti managementu, jejich metody a přínos pro rozvoj firem a celé ekonomiky. Společenským a etickým posláním akce je přispět k rozvoji elity českého managementu. Vyhlašovateli soutěže jsou Svaz průmyslu a dopravy ČR, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR a Česká manažerská asociace, která je zároveň jejím organizátorem.

Jiří Janda
/
kategorie Psali o nás - Monitoring tisku
zpět