Stanovisko SP ČR k Rámcové pozici ČR o budoucnosti kohezní politiky EU

 .

Svaz průmyslu a dopravy ČR (dále jen SP ČR), největší zaměstnavatelská a podnikatelská organizace v ČR považuje budoucí podobu kohezní politiky a rozpočtu EU za velmi důležitou. SP ČR má své zástupce v nově vytvořené PS MMR ČR ke kohezní politice a rozpočtu EU a dále i v pracovní skupině Konfederace evropského podnikání (BUSINESSEUROPE) k rozpočtu EU a kohezní politice, z toho důvodu je plně a aktivně zapojen do procesu přípravy budoucí podoby kohezní politiky na národní i evropské úrovni.

Za klíčový dokument pro budoucnost kohezní politiky po roce 2013 SP ČR považuje Pátou zprávu Evropské komise (EK) o hospodářské, sociální a územní soudržnosti, která byla zveřejněna v listopadu 2010, a ke které EK otevřela veřejnou konzultaci. Mezi hlavní oblasti reformy kohezní politiky patří především posílení strategického plánování. SP ČR současně vítá, že revize rozpočtu EU vytyčila nový strategický programový přístup pro politiku soudržnosti směřující k větší interakci a provázanosti politik EU v zájmu naplnění cílů strategie Evropa 2020 a jejích sedmi stěžejních iniciativ, zejména Průmyslové politiky v éře globalizace, Digitální agendy, Evropy inovací a Programu pro nové dovednosti a pracovní místa.

Společný strategický rámec (SSR) proto musí být účinným nástrojem k převodu cílů strategie Evropa 2020 do investičních priorit a operační programy musí zůstat i nadále hlavním nástrojem převádějícím strategické dokumenty na investiční priority.

Pozice SP ČR vychází z perspektivy zaměstnavatelů a podnikatelů v ČR i v Evropě a je obecně v souladu se závěry přijatými Radou EU pro všeobecné záležitosti na zasedání dne 21. února 2011.  Kohezní politika musí i nadále zůstat hlavním nástrojem Evropské unie na podporu všeobecného harmonického rozvoje v rámci celé Unie, protože cíle strategie Evropa 2020 mohou být dosaženy udržitelnou cestou jedině tehdy, pokud nerovnosti mezi úrovněmi rozvoje v Evropské unii budou i nadále snižovány.

SP ČR v této souvislosti vítá zejména důraz na strategické programování navržené Komisí s cílem posílení synergií mezi Evropskou unií, národními, regionálními a místními politikami a na potřebu soustředit společné úsilí na omezený počet priorit. Tematická koncentrace by měla být dostatečně flexibilní a vzít v úvahu specifické národní, regionální a místní potřeby.

Zdroje kohezní politiky musí být i nadále využívány co nejefektivnějším a nákladově úsporným způsobem, implementační pravidla včetně auditu a kontrolního mechanismu musí být zjednodušena, aby se snížila administrativní zátěž a náklady. Podporujeme také snahu o snížení počtu operačních programů.

Další diskuse by se měla zaměřit na Partnerskou dohodu o rozvoji a investicích, přehled priorit, kondicionality a odpovídající pobídkové mechanismy.

SP ČR podporuje zejména:

-       přechod k modernějšímu pojetí subsidiarity, které by respektovalo národní a regionální potřeby členských států a současně podpořilo úsilí pro budování společné Evropy.
-       revizi principu adicionality. Občané občas nevnímají přínos společné Evropy, neboť priority a finance jsou na národních úrovních rozmělněné. Evropa by se měla soustředit na větší projekty zaměřené na omezený počet priorit.
-       pokračování silné kohezní politiky ve vazbě na strategii Evropa 2020. Intervence kohezní politiky musí být ovšem stanoveny na základě potřeb členských států a nikoliv jen primárně podle jejich souladu s cíli této strategie.
-       koncentraci intervencí kohezní politiky především na modernizaci ekonomiky, faktory podporující růst a konkurenceschopnost podniků, výzkum a vývoj, rozvoj znalostního potenciálu společnosti, dobudování základní infrastruktury jako předpokladu růstu a posilování konkurenceschopnosti.
-       zachování sedmiletého cyklu a zachování kritérií pro stanovení způsobilosti regionů založené na HDP a zachování současné koncepce cíle evropské územní spolupráce (EÚS).
-       koncentraci na omezené množství priorit – což by se mělo odrazit i ve sníženém počtu operačních programů -       za zvážení stojí i myšlenka vytvoření centrální agentury k administraci všech výzev a jejich vyhodnocení.

SP ČR nesouhlasí:

-       s vyloučením a sektorializací určitých oblastí a finančních nástrojů (zaměstnanost, doprava, vzdělávání a výzkum, vzdělávání, ESF, TEN apod.);
-       s návrhem na definování povinných priorit na úrovni EU;
-       se zvyšováním administrativní zátěže kladené na konečné příjemce. 

Priority SP ČR na podporu konkurenceschopnosti a koheze:

Investice a financování ze zdrojů EU by se mělo koncentrovat na transformaci EU ve znalostní ekonomiku, a sice:

  • výzkum, vývoj, inovace, zvláštní pozornost by měla být věnována nacházení odpovědi na hlavní společenské výzvy včetně klimatických změn;
  • zaměstnatelnost, adaptabilitu, vzdělávání a odbornou přípravu;
  • sítová odvětví a infrastrukturu;
  • soudržnost – odstranění rozdílů v ekonomické úrovni regionů.

Revize rozpočtu EU

Souběžně s diskusemi o budoucí kohezní politice v EU probíhají diskuse o revizi rozpočtu EU po roce 2013. Podnikatelská a zaměstnavatelská komunita volá po skutečně efektivní střednědobé revizi a očekává od revidovaného rozpočtu především silnější ekonomické páky a větší ekonomickou hodnotu s dopadem na skutečnou základnu EU, kterou tvoří podniky a občané. Rozpočtové výdaje pro tyto politické priority by tedy měly být zvyšovány. Modernější a efektivnější společná zemědělská politika by mohla uvolnit zdroje pro jiné politiky EU: inovace, jednotný trh, energetiku, dopady klimatických změn, zvyšování dovedností a posilování zaměstnatelnosti a uvolnění potenciálu růstu malých a středně velkých podniků.

Řízení, struktura a nástroje by měly být založeny na základních principech stability, transparentnosti, flexibility a spravedlivosti.

Blízková Marta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět