Stanovisko k návrhu zákona o pozemních komunikacích

Stanovisko k návrhu zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu).

Zásadní připomínka:

V §19 odst. 2 písm. g) požadujeme nahradit textaci

odstavovat silniční vozidlo, které je trvale technicky nezpůsobilé k provozu10) a není opatřeno státní poznávací značkou11) nebo které je zjevně trvale technicky nezpůsobilé k provozu (dále jen "vrak")

 za znění:

odstavovat silniční vozidlo, které je zjevně technicky nezpůsobilé k provozu dle § 37 zákona č. 56/2001 Sb. (dále jen "vrak")

 Odůvodnění:

 Trvalá technická nezpůsobilost je obtížně prokazatelná, neboť vozidlo v téměř jakékoliv stavu je možné opět „zprovoznit“ (není-li již vyřazeno z CRV). Také fakt, je-li na vozidle přítomna RZ (SPZ) či nikoliv není směrodatný, naopak pokud je RZ na vozidle, je o to snazší dohledat vlastníka vozidla a vyzvat jej k zjednání nápravy.

Pro další konání ve věci „vraku“ by tedy měl postačovat pouhý rozpor s ustanovením § 37 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který definuje vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu následovně:

 „§ 37

 Technicky nezpůsobilé silniční vozidlo k provozu

             Silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud

a) pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,

 

b) poškozuje životní prostředí nad míru stanovenou prováděcím právním předpisem,

 

c) provozovatel vozidla neprokáže jeho technickou způsobilost k provozu na pozemních komunikacích způsobem stanoveným tímto zákonem,

 

d) byly na vozidle provedeny neschválené změny anebo zásahy do identifikátorů vozidla, například VIN.

 

V Praze 24. října 2012

Aliapuliosová Eva
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět