Stanovisko k Aktu o jednotném trhu II

SP ČR podporuje účinnější fungování jednotného trhu EU a jeho efektivnější správu, od nové strategie očekává zejména snížení a zjednodušení pravidel.

Preambule

Evropská komise zveřejnila dne 3. 10. 2012 sdělení „Akt o jednotném trhu II: společně pro nový růst“ (KOM(2012) 573), které navazuje na dokumenty „Akt o jednotném trhu: dvanáct nástrojů k podnícení hospodářského růstu a posílení důvěry“ (KOM(2011) 206) a „Lepší správa pro jednotný trh“ (KOM(2012) 259). Sdělení přináší 12 dalších opatření, která by měla mít reálné dopady a vést občany a podniky k tomu, aby s důvěrou využívali jednotného trhu. Cílem je posílit společný tlak a současná opatření zaměřená na boj proti zbývajícím překážkám na evropské i vnitrostátní úrovni. 

Klíčové body návrhu

  • Pravidla jednotného trhu musí být v praxi uplatňována účinně a předvídatelným a spolehlivým způsobem. Evropská komise vyzývá k dalšímu úsilí zejména v odvětvích s největším růstovým potenciálem:
    - rozvoj plně integrovaných sítí v rámci jednotného trhu;
    - podpora přeshraniční mobility občanů a podniků;
    - podpora digitálního hospodářství v celé Evropě;
    - posilování sociálního podnikání, soudržnosti a důvěry spotřebitelů.
  • Zajištění trvalé politické podpory všech zúčastněných stran
  • Lepší sledování fungování jednotného trhu v rámci procesu evropského semestru

Obecný postoj Svazu průmyslu a dopravy ČR k návrhu

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR), největší zaměstnavatelská a podnikatelská organizace v České republice a součást evropské zaměstnavatelské a podnikatelské komunity BUSINESSEUROPE, podporuje Evropskou komisi v jejím úsilí pokračovat v iniciativách zaměřených na účinnější fungování jednotného trhu EU a jeho efektivnější správu v rámci evropského semestru, směřující k plnému rozvinutí jeho potenciálu ku prospěchu občanů i podniků.
Podniky a podnikatelé v ČR a v Evropě od nové strategie jednotného trhu očekávají zejména: snížení a zjednodušení pravidel jednotného trhu, jejich jednotnou implementaci a hodnocení dopadu (test jednotného trhu).
SP ČR vítá zaměření Evropské komise na odvětví s největším potenciálem růstu, zejména pak pozornost věnovanou digitální agendě, nicméně se obává, že předložený návrh na dalších dvanáct opatření je příliš ambiciózní vzhledem ke skutečnosti, že z dvanácti opatření „Aktu o jednotném trhu I“ bylo doposud přijato jen jediné a nutně dojde k přesahům mezi oběma soubory opatření.
SP ČR se proto domnívá, že by mělo být vyvinuto úsilí na přijetí a implementaci prvních dvanácti opatření tak, aby byla v rámci celého procesu zajištěna kvalita spíše než kvantita.
SP ČR se dále domnívá, že dokument by měl být víc než jen seznamem navržených opatření a měl by mít sjednocující horizontální linii a přímou provázanost s dokumentem o lepší správě jednotného trhu, což je primární cíl všech iniciativ Evropské komise.
SP ČR současně postrádá globální rozměr strategie jednotného trhu, neboť internacionalizace podniků začíná jejich přeshraničními aktivitami v rámci jednotného trhu.

Specifické připomínky

1. klíčová oblast:

Efektivní, integrované a udržitelné sítě dopravní a energetické infrastruktury jsou pro podniky a podnikatele zásadní. Byznys opakovaně upozorňuje, že jednotný trh právě v těchto dvou oblastech zůstává nedokončený.

  • SP ČR pozitivně vnímá návrh Evropské komise na předložení 4. dopravního balíčku pro železniční dopravu umožňujícího otevření vnitrostátních služeb osobní železniční dopravy hospodářským subjektům z jiných členských států s cílem zlepšit kvalitu a efektivnost služeb osobní železniční dopravy. Společná koncepce pravidel v oblasti bezpečnosti a interoperability zajistí nediskriminační přístup a rovné podmínky.
  • SP ČR však postrádá holistický přístup k celkové situaci v dopravě. V návrhu Evropské komise chybí cíle, příležitosti a akce v oblasti silniční dopravy, největšího segmentu přepravy zboží a služeb (70 – 80 %), a dále pak kombinovaná doprava jako cesta k optimalizaci efektivity dopravy.
  • SP ČR považuje navrhované opatření Evropské komise na zlepšení provádění a prosazování 3. energetického balíčku a vytvoření skutečných přeshraničních trhů s energiemi za velmi vágní. Plynulé a bezpečné dodávky energie jsou pro podniky a podnikatele v Evropě jednou z priorit. Z řady dostupných analýz vyplývá, že existuje vážná propast mezi očekávanou potřebou energie a generovanou kapacitou dostupnou v roce 2020.
  • SP ČR proto vyjadřuje silnou obavu, že pokud zůstanou prioritou klimatické změny a pokud nebude energetická politika budována na reálných základech, povede to nejenom k problémům s dosažením fungujícího trhu s energií, ale také k vážným společenským a ekonomickým problémům.

2. klíčová oblast:

Mobilita občanů a podniků je středobodem evropské integrace a jednotného trhu. Evropská komise bude nadále usilovat o naplnění své vize jednotného trhu, v němž občané, pracující a podniky mají možnost volného přeshraničního pohybu kdykoli a kdekoli, bez zbytečných omezení vyplývajících z odlišných vnitrostátních pravidel a předpisů.

  • SP ČR plně podporuje záměr Evropské komise proměnit portál EURES na skutečný evropský nástroj k obsazování pracovních míst a najímání pracovních sil. Portál EURES, který se v minulosti osvědčil jako efektivní nástroj evropských trhů práce, musí reagovat na současnou realitu, rozšířit své služby a zvýšit jejich dostupnost. SP ČR apeluje na Evropskou komisi, aby EURES zahrnoval rovněž učňovská místa a stáže.
  • SP ČR plně podporuje Evropskou komisi v jejím rozhodnutí věnovat pozornost posílení mobility státních příslušníků třetích zemí, kteří pracují v EU. Rada EU a Evropský parlament by měly urychleně přijmout návrhy týkající se převedení v rámci společnosti a sezónních pracovníků.

Podmínky financování zejména pro začínající podniky a malé a střední podniky (MSP) a v zemích, jejichž ekonomiku zasáhla krize nejvíce, zůstávají nepříznivé.

  • SP ČR vítá opatření Evropské komise na podporu dlouhodobých investic do reálné ekonomiky usnadněním přístupu k fondům dlouhodobého investování. Fondy dlouhodobého investování se mohou stát přitažlivou nabídkou pro retailové investory, kteří mají zájem dlouhodobě investovat, diverzifikovat rizika a dávají přednost stabilním a trvalým výnosům s nízkou volatilitou. V této souvislosti SP ČR přivítá i výsledky přezkumu Evropské komise možných daňových překážek při přeshraničních investicích rizikového kapitálu.
  • Předpokladem však je, aby MSP měly vůbec šanci se k penězům dostat, banky jim dnes bez záruk nic nepůjčí. Hlavním problémem podniků je přístup ke kapitálu pro zajištění běžného provozu. SP ČR by proto uvítal opatření zaměřená na rozvoj revolvingových nástrojů, tedy státem garantovaných fondů na půjčky MSP, které by je splácely, a tím by se fond stále obnovoval.
  • SP ČR jako zástupce podniků operujících v ČR i v rámci jednotného trhu trvale volá po dalším zlepšování podnikatelského prostředí v Evropě. Z toho důvodu podporuje návrh Evropské komise na modernizaci předpisů EU o úpadku s cílem usnadnit přežití podniků a dát podnikatelům druhou šanci. To poctivým inovátorům umožní vrátit se zpět do ekonomiky jako konkurenční hráči.
  • SP ČR zdůrazňuje, že k dobrému podnikatelskému prostředí patří i skutečnost, že tvořivost a inovace musí být v EU účinně podporovány a chráněny. SP ČR proto aktivně podporuje proces směřující k jednotné patentové ochraně v EU doprovázené jednotnou specializovanou jurisdikcí. SP ČR ve sdělení postrádá opatření Evropské komise směřující k ochraně a posílení autorských práv (copyrights).
  • SP ČR ve sdělení citelně postrádá impuls k dalšímu pokroku v usnadňování obchodu se službami v Evropě. Včasná, řádná a jednotná implementace „Směrnice o službách na vnitřním trhu“ (2006/123/ES) je pro poskytovatele a příjemce služeb v rámci EU klíčová. Ambicióznější implementace směrnice přinese dodatečné výnosy ve výši 1,8 % HDP EU. Členské státy by měly být podněcovány k tomu, aby místa jednotného kontaktu usnadňovala služby i nad rámec směrnice.

3. klíčová oblast

Digitální ekonomika mění jednotný trh zásadním způsobem. Svými inovacemi, rychlostí a přeshraničním dosahem má potenciál posunout integraci jednotného trhu na novou úroveň.

  • SP ČR podporuje všechny iniciativy směřující k vytvoření digitálního trhu v EU: rozvoj digitální infrastruktury a posílení elektronického obchodu (e-commerce), zaměření na inovace a výzkum v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT), zlepšení ochrany dat (konzistentní interpretace pravidel EU o ochraně dat), elektronické procedury u veřejných zakázek.
  • SP ČR oceňuje, že se Evropská komise správně zaměřila na rozvoj vysokorychlostní komunikační infrastruktury, ale postrádá zaměření na odstranění překážek bránících rozvoji elektronického obchodu (přes hranice), na autorská práva a ochranu duševního vlastnictví.
  • Některé návrhy na ochranu dat z poslední doby by znamenaly zvýšení administrativní zátěže. SP ČR proto může podpořit všechny návrhy s podmínkou, že řešení pro podniky nebudou administrativně a finančně náročná.
  • SP ČR se domnívá, že opatření Evropské komise, aby se elektronická fakturace stala standardním způsobem fakturace v oblasti zadávání veřejných zakázek, nestačí. Je třeba pokročit dále v elektronizaci celého procesu. Veřejní zadavatelé musí zajistit přístup k tendrům a akceptování nabídek v elektronické podobě při současném zajištění důvěrnosti.
  • Podpora ICT se zdůvodňuje potenciálem růstu 4 % HDP. SP ČR doporučuje, aby se vliv na růst HDP zvažoval i u jednotlivých projektů.

4. klíčová oblast

Posílení sociálního podnikání, soudržnosti a důvěry spotřebitelů jistě patří k atributům dobře fungujícího jednotného trhu EU.

  • SP ČR proto chápe úsilí Evropské komise, aby politiky v oblasti jednotného trhu přinášely růst podporující začlenění bez diskriminace, umožňovaly hospodářskou a sociální účast a podporovaly územní soudržnost.
  • SP ČR bere na vědomí snahu Evropské komise o zlepšení bezpečnosti produktů prodávaných v EU, nicméně se domnívá, že Evropská komise by měla jít spíše cestou lepší kontroly a prosazování stávajících pravidel, než cestou vytváření další legislativy. Jakékoliv další kroky Komise v této oblasti by neměly znamenat další administrativní a finanční zátěž pro podniky.

Závěr

SP ČR bude i nadále podporovat iniciativy Evropské komise směřující k lepšímu a účinnějšímu fungování jednotného trhu EU, plnému naplňování všech čtyř základních svobod, odstraňování stávajících překážek, upevňování principu inteligentní regulace, větší odpovědnosti členských států a efektivnější vymahatelnosti dodržování stávajících pravidel a postupů.

SP ČR bude i nadále jak na evropské, tak národní úrovni přispívat k naplňování „Aktu o jednotném trhu I“ a „Aktu o jednotném trhu II“ a podpoří všechny návrhy podporující růst, konkurenceschopnost a tvorbu pracovních míst. Současně však bude důsledně postupovat proti návrhům porušujícím princip proporcionality a přinášejícím podnikům další regulatorní, administrativní a finanční zátěž.

V Praze dne 12. 11. 2012

Ing. Vladimíra Drbalová, Mezinárodní vztahy – Mezinárodní organizace a EU

Blízková Marta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět