Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o pobytu cizinců

Stanovisko k návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o pobytu cizinců na území České republiky, zákona o volném pohybu občanů Evropské unie a jejich rodinných příslušníků a zákona o ochraně státních hranic.

Svaz průmyslu a dopravy České republiky (dále jen „SP ČR“)  k předloženému návrhu sděluje následující:

 Části první – Změna zákona o zaměstnanosti

K bodu 5

Doporučujeme v § 5 písm. e) bodě 2 za slova zákoníku práce doplnit text: „nebo v případě vyslání zaměstnance na pracovní cestu dle § 42 zákoníku práce“. (Pozn. případně doplnit do § 100 odst. 2).  

Odůvodnění – vazba na vypuštění bodu 21 (§ 93)    

K bodu 11

V § 37b, odstavci 2 větě prvé a odst. 3 větě prvé požadujeme nahradit číslovku 45 textem „30 kalendářních dnů“.

Odůvodnění:

Prodloužení lhůty pro obsazení volného pracovního místa považujeme za neopodstatněné. Došlo by k významnému prodloužení celého procesu. 

Tato připomínka je zásadní

 

K bodu 12

Požadujeme vypustit

Odůvodnění:

Pracovní migrace cizinců ze třetích zemí formou dočasného přidělení je omezena jednak postupy KrP ÚP stanovenými Směrnicí GŘ č.19/2012, pokud jde o udělování povolení k zaměstnání cizincům ze třetích zemí na volná místa z hlediska dosažené kvalifikace cizince (6, 12 a 24 měsíců), a pro agentury práce ještě Nařízením vlády č. 64/2009 Sb., které vymezuje druhy prací, které může agentura práce zprostředkovávat formou dočasného přidělení. Pro regulaci trhu práce v oblasti agenturního zaměstnávání je vhodnější prověřování agentur při udělování povolení pro tento druh zprostředkování včetně sankcí při porušování než absolutní zákaz.

V této souvislosti doporučujeme zrevidovat druhy prací vyjmenované v uvedeném NV, které by mohly agentury práce zprostředkovávat formou dočasného přidělení z hlediska tzv. nedostatkových profesí na českém trhu práce. 

Tato připomínka je zásadní

 

K bodu 21

Požadujeme vypustit

Odůvodnění:

Z údajů, které jsou k dispozici, vyplývá, že počet zelených karet vydaných od 1.1.2009 do 31. 12.2012 pro kvalifikované pracovníky s vysokoškolským vzděláním  typu „A“ byl 107, pro klíčový personál typu „A“  81 a počet povolení modrá karta od 1.1. do 31. 12. 2012 - 92.   Navrhované řešení je zcela mimo potřeby firem, které nepřijímají cizince ze třetích zemí v režimu zelených a modrých karet, ale předem si sami vybírají cizince ve třetích zemích a kromě toho většina je do ČR vysílána přímo zahraniční firmou v rámci vnitrofiremní kooperace. Cizinci jsou přijímáni na pracovní místa, u kterých je výkon jejich práce v pracovněprávním vztahu běžně spojen s vysíláním na pracovní cestu ve smyslu § 42 ZP, to se týká zejména manažerů, sw pracovník, techniků, atd. Stejně tak jako je tomu u tuzemských zaměstnanců zastávajících stejné pracovní pozice, kdy nelze předem určit místa, kam budou na pracovní cestu vysláni.

Požadujeme vypuštění navrhované úpravy v § 93 a zrušení výkladu uveřejněného na integrovaném portálu MPSV pod odkazem  http://portal.mpsv.cz/sz/zahrzam/zz zamestcizincu/zz cesty. Pro doplnění uvádíme, že ani dřívější zrušená úprava § 93 neznamenala absolutní zákaz pracovních cest, ale řešila vysílání zaměstnanců cizinců do jiného místa výkonu práce po uplynutí 7 resp. 30 dní a z důvodů administrativní zátěže byla zrušena.

Domníváme se, že účinným nástrojem v rámci kontroly nelegálního zaměstnávání cizinců ze třetích zemí bylo zavedení preventivního opatření v podobě Směrnice GŘ č. 19/2012, které jednak reguluje příliv cizinců ze třetích zemí a zároveň zabraňuje, aby na český trh vstupovali nekvalifikovaní cizinci ze třetích zemí a zabírali pracovní místa, na která je zapotřebí umisťovat tuzemské uchazeče o zaměstnání.

Rovněž současná právní úprava obsažená v ZP § 42, a „nový“ § 43a) – dočasné přidělení k výkonu práce, poskytují kontrolním orgánům dostatečné nástroje pro mapování a sankcionování nelegálního zaměstnávání cizinců, zejména v oblasti stavebnictví.  

Tato připomínka je zásadní  

 

K bodu 26

Požadujeme vypustit

Odůvodnění:

Požadavek na vypuštění úpravy § 95 ve vazbě na stanovisko k § 66

Tato připomínka je zásadn

K části desáté – Změna zákona o veřejném zdravotním pojištění

K bodu 1 - § 2 odst. 1 písm. c)

Navrhovaná úprava předpokládá, že z titulu pracovněprávního vztahu vznikne

cizinci/zaměstnanci účast na zdravotním pojištění. Ne všechny základní pracovněprávní

vztahy zakládají automaticky účast na zdravotním pojištění.  

Tato připomínka je zásadní

 

Jitka Hlaváčková
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět