Stanovisko SP ČR k tématu pobytu cizinců

Stanovisko k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.  .

 

 

Svaz průmyslu a dopravy ČR (dále jen SP ČR) se seznámil s návrhem zákona a k jeho obsahu sděluje:

Obecně

Navrhovanou úpravou se urychleně realizuje transpozice Směrnice 2011/98/EU o jednotném postupu při vyřizování žádostí k pobytu a práci pro příslušníky třetích zemí do české legislativy. Primárním cílem této směrnice je snížit administrativní zátěž zaměstnanců a zaměstnavatelů a řešit tak kritický nedostatek pracovních sil v některých profesích, se kterými se země EU včetně ČR potýkají.

S politováním však musíme konstatovat, že způsob, jakým je směrnice transponována, vede naopak k prodloužení jednotlivých dob správního řízení. Česká republika tak i nadále zůstane v rámci evropského kontextu zemí s časově nejnáročnějším imigračním procesem, což jednoznačně brání rozvoji dalších potenciálních investic. Z hlediska rozvoje potenciálních investic i konkurenceschopnosti ČR je naprosto klíčové, aby nedošlo k dalšímu prodlužování lhůt a aby se dobrá praxe usnadňující zaměstnávání kvalifikovaných pracovníků pro významné investory přizpůsobila novému legislativnímu prostředí a stala se jeho standardní součástí. 

Rovněž není jasné, zda bude zachována dobrá praxe v urychlení imigračního procesu pro významné investory v podobě pilotních projektů Zrychlená procedura pro vnitropodnikové převody zaměstnanců a nyní i nově uvedený projekt Welcome package, který má za cíl usnadnit proces zaměstnávání manažerů a specialistů ze zemí mimo EU i v případě, že budou mít časově omezenou pracovní smlouvu s lokální pobočkou společnosti.

Požadujeme, aby pokračovaly práce na vytvoření funkční „cizinecké legislativy“ s ohledem na usnadnění pohybu zahraničních pracovníků potřebné kvalifikace a zásadní zjednodušení řízení.

Tato připomínka je zásadní. 

Konkrétní připomínky  

 K části první – změna zákona o pobytu cizinců na území Ćeské republiky

1. Předložený návrh upravuje nahrazení dlouhodobého víza nad 90 dní za účelem zaměstnání zaměstnaneckou kartou. V souvislosti s touto změnou žádáme o vyjasnění, zda potvrzení o splnění podmínek pro vydání zaměstnanecké karty nebo modré karty vydané podle § 89, odst. 3, zákona o zaměstnanosti bude považováno za doklad podobný pracovnímu povolení vydanému na základě právních předpisů České republiky pro udělení krátkodobých víz osobám cestujícím za účelem vykonávání výdělečné činnosti (Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 810/2009 o kodexu Spoločenství o vízech). Považujeme za nezbytné,aby možnost vykonávat pracovní činnost v rámci krátkodobého víza při souběžném podání žádosti o zaměstnaneckou a modrou kartu a splnění podmínek pro jejich vydání zůstala zachována i pro žadatele o zaměstnaneckou a modrou kartu a za doložení pracovního povolení a jemu podobnému dokladu bylo považováno vydání potvrzení o splnění podmínek pro vydání zaměstnanecké karty nebo modré karty dle paragrafu § 89, odst. 3 zákona o zaměstnanosti.

Odůvodnění: V případě zrušení možnosti vykonávat pracovní činnost v rámci krátkodobého víza při souběžném podání žádosti o zaměstnaneckou a modrou kartu a splnění podmínek pro jejich vydání dojde k neúměrnému prodlužení celého procesu a výraznému zhoršení situace oproti současnému stavu. Z hlediska rozvoje investic a získávaní projektů pro zákazníka je klíčové, aby manažeři a specialisté nastoupli na pracovní pozici co nejdříve, v opačném případě se projektové záměry přesunou do jiných zemí.

Tato připomínka je zásadní.

2. K § 42a ods. 6 písm. b)

V textu: “Povolení k dlouhodobému pobytu za účelem společného soužití rodiny se cizinci udělí, jestliže: b) cizinec, se kterým má být umožněno společné soužití rodiny, pobývá na území po dobu nejméně 6 měsíců a je držitelem povolení vydaného podle § 42g” požadujeme vyškrtnout „pobývá na území po dobu nejméně 6 měsíců“.

Odůvodnění: Pokud cizinec obdrží zaměstnaneckou kartu mělo by mu být umožněno sloučení rodiny okamžitě, podobně jako je tomu u držitelů modrých karet, půl roční podmínka pobytu na území není opodstatněná a komplikuje chod rodiny a zejména společnou starost o výchovu a výuku dětí.

Tato připomínka je zásadní.

 

3. K § 42 (g), odst. 2 písm. c), bod 1

V textu “ Žádost o vydání zaměstnanecké karty je oprávněn podat cizinec, pokud:

c)      má odbornou způsobilost pro výkon požadovaného zaměstnání a tato podmínka vyplývá z charakteru zaměstnání nebo ji stanoví vyhlášená mezinárodní smlouva, k jejíž ratifikaci dal Parlament souhlas a jíž je Česká republika vázána, zejména:

1. má požadované vzdělání; v odůvodněných případech, zejména v případě důvodných pochybností, zda cizinec má požadované vzdělání nebo zda toto vzdělání odpovídá charakteru zaměstnání, je na žádost ministerstva povinen prokázat, že jeho zahraniční vzdělání bylo uznáno příslušným orgánem České republiky, 

požadujeme vyškrtnout slovanebo zda toto vzdělání odpovídá charakteru zaměstnání“.

Odůvodnění: U rychle se vyvíjejících povolání a nově vznikajících profesí, u kterých se vyžaduje komplexní výbava znalostí a dovedností, dotčené úřady nejsou schopny posoudit, zda vzdělání odpovídá charakteru zaměstnání. Z praxe jsou známy případy, kdy úřady požadovaly, aby na pozici IT specialisty bylo doloženo vzdělání z fakulty informatiky, aby na pozici ekonomického ředitele bylo doloženo vzdělání z ekonomické školy, apod. Je ale dost běžné, že ekonomický ředitel má právnické vzdělání a velice zkušený IT specialista má třeba matematické vzdělání. Navrhujeme tedy, aby se prokazování omezovala jen na prokazování  dosažení požadovaného vzdělání.

Tato připomínka je zásadní.

4. K § 169 ods. 1

“(1) Pokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, rozhodnutí se vydá:

h) ve lhůtě 90 dnů ode dne podání žádosti o vydání zaměstnanecké karty, ve zvlášť složitých případech nebo pokud ministerstvo žádalo o vydání závazného stanoviska podle odstavce 15 ve lhůtě 120 dnů ode dne podání žádosti,

i) ve lhůtě 60 dnů ode dne podání žádosti o prodloužení platnosti zaměstnanecké karty, nebo ve lhůtě 90 dnů ode dne podání žádosti, pokud ministerstvo žádalo o vydání závazného stanoviska podle odstavce 15,

j) ve lhůtě 60 dnů ode dne podání žádosti o udělení souhlasu ministerstva podle § 42g odst. 7 nebo § 42i odst. 9.”

V odstavci h) požadujeme nahradit číslovku 90 číslovkou 60 a číslovku 120 číslovkou 90.

V odstavci i) požadujeme nahradit číslovku 60 číslovkou 30 a číslovku 90 číslovkou 60.

 Odůvodnění: Požadujeme snížit navrhované lhůty a přiblížit jeevropskému standardu, neboť jsou příliš dlouhé a neúměrně prodlužují získání potřebné kvalifikované pracovní síly. Proces udělování zaměstnaneckých karet by měl být přitom jednodušší než u karet modrých, kde se povolení pracovat týká všech států EU.  Zkrácení lhůt také umožňuje nakládání s údaji v rámci elektronických databází. Prodloužení procesu by mělo dopad na snížení atraktivity ČR pro zahraniční investory, protože v naprosté většině členských států je standardní lhůta celého procesu 30 dní a méně.

Tato připomínka je zásadní.

K části druhé – změna zákona o zaměstnanosti

5. K § 37, ods. 2 a ods. 3

(2) Volným pracovním místem obsaditelným držitelem zaměstnanecké karty se rozumí pracovní místo, které nebylo obsazeno do 45 dnů od jeho oznámení krajské pobočce Úřadu práce, s výjimkou pracovních míst úředníků územních samosprávných celků a pracovních míst zaměstnanců, kteří ve správních úřadech vykonávají státní správu. Se zařazením pracovního místa do centrální evidence volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty musí zaměstnavatel udělit souhlas.

(3) Volným pracovním místem obsaditelným držitelem modré karty se rozumí pracovní místo, které nebylo obsazeno do 45 dnů od jeho oznámení krajské pobočce Úřadu práce, s výjimkou pracovních míst úředníků územních samosprávných celků a pracovních míst zaměstnanců, kteří ve správních úřadech vykonávají státní správu, a současně jde o pracovní místo, pro jehož výkon se vyžaduje vysoká kvalifikace podle jiného právního předpisu3). Se zařazením pracovního místa do centrální evidence volných pracovních míst obsaditelných držiteli modré karty musí zaměstnavatel udělit souhlas.

 V odst. 2 a 3 požadujeme nahradit číslovku 45 číslovkou 30.

Odůvodnění: Požadujeme snížit navrhované lhůty a přiblížit jeevropskému standardu. Navrhované lhůty jsou příliš dlouhé a neúměrně prodlužují získání potřebné kvalifikované síly. Proces udělování zaměstnaneckých karet by měl být přitom jednodušší než u karet modrých, kde se povolení pracovat týká všech států EU.  Zkrácení lhůt také umožňuje nakládání s údaji v rámci elektronických databází. Prodlužení procesu by mělo dopad na snížení atraktivity ČR pro zahraniční investory, protože v naprosté většině členských států je standardní lhůta celého procesu 30 dní a méně.

Tato připomínka je zásadní

 

6. K § 98

V písm. d) číslovku „7“ nahradit  číslovkou „14“.

Odůvodnění

Odstranění aplikačních problémů, protože výkon prací spojených s dodávkou zboží, služeb, montáží na základě obchodní smlouvy, trvá sice méně než 30 dní v kalendářním roce, ale zpravidla více než 7 po sobě jdoucích kalendářních dní.

Tato připomínka je zásadní.

 

7. K § 145

Navrhujeme vypustit, jde o zbytečnou administrativní zátěž Úřadů práce.

 

8. K části sedmé – účinnost

Nabytí účinnosti zákona dnem 20. prosince nepovažujeme za nereálné.

 

Jitka Hlaváčková
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět