Věcný záměr zákona o veřejných zakázkách

SP ČR uplatnit k návrhu věcného záměru zákona o veřejných zakázkách toto stanovisko.

Svaz průmyslu a dopravy České republiky (dále jen „SP ČR“) k návrhu věcného záměru zákona o veřejných zakázkách sděluje následující:

Obecně:

Vzhledem ke skutečnosti, že současná právní úprava nebyla praxí přijata kladně, SP ČR vítá, že se předkladatel návrhu rozhodl vytvořit nový zákon o veřejných zakázkách a nejít cestou úprav dílčích ustanovení zákona stávajícího.

SP ČR dlouhodobě usiluje o zjednodušení zadávání veřejných zakázek a je jednoznačně proti tomu, aby národní legislativa byla přísnější než evropská.

SP ČR se domnívá, že předložený návrh nereflektuje skutečnost, že v současné době je problematika veřejných zakázek upravena vedle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, zákonem č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení, zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, veřejné zakázky a koncese v oblasti sociálních služeb.  Z věcného řešení není jasné, zda bude připraven jeden zadávací kodex upravující veřejné, sektorové a dotované zadavatele i zadávání koncesí, jakým způsobem budou transponovány zadávací směrnice (bez úpravy či bude volen přísnější režim) a jak se budoucí právní úprava vypořádá s dalšími otázkami, které nejsou regulovány evropskou legislativou ani popsány ve věcném záměru, popř. s otázkami, které evropská legislativa ponechává na uvážení jednotlivých členských států.

Konkrétně k věcnému záměru

 

      Limity pro nepovinný postup podle nového zákona o veřejných zakázkách (veřejné zakázky malého rozsahu)

SP ČR preferuje variantu 1 – nulová, tj. zachování současného stavu limitů včetně zachování odlišných limitů pro sektorové dodavatele

      Zjednodušené podlimitní řízení – limity

SP ČR preferuje variantu 3 – zvýšení stávajících limitů.

      Výjimky z postupu podle nového zákona o veřejných zakázkách

SP ČR preferuje variantu 1 – nulová.

 

     Podlimitní veřejné zakázky

SP ČR preferuje variantu 3 – zachování zjednodušeného podlimitního řízení a u ostatních řízení zjednodušit procesní pravidla, zejména lhůty a systém prokazování kvalifikace a zároveň umožnit  podlimitní zakázky zadávat v jednacím řízení s uveřejněním bez splnění dalších podmínek.

      Omezování počtu zájemců v užším řízení a jednacím řízení bez uveřejnění

SP ČR preferuje variantu 1 – nulovou

SP ČR doporučuje ponechat zákaz omezování v současné podobě, neboť toto omezování se v minulosti neosvědčilo, vedlo k diskriminaci uchazečů a manipulaci s veřejnými zakázkami.

 

       Ekonomická kvalifikace

SP ČR preferuje variantu 1 – nulovou

Pokud by byla zvolena varianta 3, je nutno dát úzký výčet možných dokumentů ve vazbě na druh zakázky.

     Mimořádně nízká nabídková cena

SP ČR preferuje z uvedených variant variantu 2 – vzorec  

Pokud bude zvolena varianta 1 bylo by pro praxi užitečné, kdyby nějaký vzorec byl jako vodítko zveřejněn v metodických pokynech.

     Dodatečné stavební práce, služby a dodávky

SP ČR preferuje z navržených variant  variantu 2 limit 50% bez možnosti opakování.

SP ČR se domnívá, že nad rámec navržených variant by bylo vhodné kromě hodnoty dodatečných prací řešit rovněž formu, jakou budou dodatečné práce zadány. Dle směrnice není nutné pro tyto změny vést nové zadávací řízení, ale je možno postupovat mimo režim zákona o veřejných zakázkách. Pro sektorové zadavatele směrnice žádný limit neupravuje.

        Změna smlouvy

SP ČR preferuje z navržených variant  variantu 2 podvariantu b)  - změna za konkrétních podmínek.

Praxe uvítá možnost změny smlouvy např. na základě smlouvou předpokládaných okolností, při vícepracích, při změně dodavatele. Pro úplnost uvádíme, že pro sektorové zadavatele se jako vhodnější jeví přijmout princip a úpravu v souladu se směrnicí.

        Rušení při jedné nabídce

SP ČR preferuje variantu 2 – vypuštění povinnosti rušit zadávací řízení při jedné nabídce.

      Dohled nad dodržováním zákona

SP ČR preferuje variantu 1 nulová.

Je však nutno upravit lhůty pro přezkum zakázek Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

Transparentní vlastnická struktura

SP ČR preferuje variantu 3 speciální zákon

SP ČR v této souvislosti upozorňuje, že povinnost předkládat přehled akcionářů, pokud by se přijala varianta 2 je nutno vztáhnout i na zahraniční společnosti. Pouhé čestné prohlášení porušuje zásadu rovných podmínek pro podnikání a je diskriminační vůči českým dodavatelům. Ve svém důsledku by mohlo mít za následek nežádoucí pokles podílu českých dodavatelů na realizaci veřejných zakázek s potenciálně významným dopadem do rozpočtu ČR.  

 

Tyto připomínky jsou zásadní.

 

Nad rámec bodů uvedených ve věcném záměru zákona navrhujeme na základě poznatků praxe upravit:

  •          zkrácení minimálních lhůt v zadávacím řízení,
  •          institut inovačního partnerství,
  •          předběžné tržní konzultace,
  •          elektronické zadávání zakázek,
  •          modely vztahů se subdodavateli v návaznosti na úpravu zadávacích směrnic,
  •          zvláštní důvody pro vyloučení ze zadávacího řízení,
  •          vymezení kvalifikace prostřednictvím členů koncernu,
  •          úpravu využitelnosti opčních práv,
  •          problematika dělení zakázek v návaznosti na úpravu zadávacích směrnic,
  •          uznávání certifikátů při prokazování profesní a technické kvalifikace,
  •          možnost prokazování kvalifikace u koncernů,
  •          upravit řízení ÚHOS (dlouhé lhůty).

Tato připomínka je zásadní.

 

Jitka Hlaváčková
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět