Stanovisko ke změně zákona o veřejných zakázkách

Stanovisko k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů.

 

V části první Změna zákona o veřejných zakázkách

  

K bodu 2. SP ČR navrhuje doplnit odkaz na jiný právní předpis, který definuje pojem „náležitá péče“.

Odůvodnění:

Domníváme se, že v praxi může nastat výkladový problém s pojmem „okolnosti, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat“

Tato připomínka je doporučující.

K bodu 13. SP ČR vítá doplnění možnosti hodnocení organizace, kvalifikace a zkušeností pracovníků zapojených do realizace veřejné zakázky. Požaduje však ustanovení dopracovat podrobněji. Dále navrhuje upravit znění § 50 odst. 5 zákona o veřejných zakázkách tak, aby byl v souladu s navrhovanou úpravou § 78 odst. 4.

Odůvodnění:

Navržená úprava není komplexní a může praxi přinést spíše problémy než zjednodušení.  Jde o subjektivní hodnocení, proto je nutno dopracovat, aby se předešlo riziku podávání námitek dodavateli. Rovněž se domníváme se, že navrhované ustanovení je v rozporu s platným zněním § 50 odst. 5 zákona o veřejných zakázkách.

Tato připomínka je zásadní.

K bodům 14., 15. a 16

SP ČR vítá zavedení možnosti pokračovat v zadávání i při jedné nabídce. Požaduje však zrušit body 15 a 16.

Odůvodnění:

Navržená právní úprava by přinesla praxi místo zjednodušení ve svém důsledku jen  další administrativní zátěž a možné problémy do budoucna. Jak odůvodnit, že nebude zakázka zrušena, aniž by hrozilo riziko podávání námitek dodavatelů a sporů před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže? Navržená úprava neposkytuje „návod“, jak v dané situaci postupovat, aby byla zachována transparentnost řízení.

Tato připomínka je zásadní.

K bodu 16

SP ČR pro úplnost upozorňuje pro případ, že nebude vyhověno jeho požadavku na zrušení tohoto bodu, na rozpor mezi zněním bodu 16 části III. předloženého materiálu „V § 81 odst. 5 se za písmeno c) vkládá nové písmeno d), které zní: „d) odůvodnění odlišného postupu proti doporučení hodnotící komise podle § 79 odst. 6, bylo-li zadavateli hodnotící komisí doporučeno zadávací řízení zrušit“.“ a části V. Platné znění dotčených ustanovení zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, s vyznačením navrhovaných změn, kde v § 81 odst. 5 písm. d) je uvedeno ): „odůvodnění odlišného postupu proti doporučení hodnotící komise podle § 79 odst. 6,“. Doporučujeme sladit obě části předloženého materiálu tak, aby obsahovaly shodné znění daného ustanovení.

Tato připomínka je doporučující.

K bodu 18

SP ČR navrhuje zvážit znění nové právní úpravy uvedené v bodě 18.

Odůvodnění:

Novelou zákona o veřejných zakázkách by mělo dojít též k úpravě části, týkající se výkonu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek. Návrhy, které směřují ke snaze urychlit řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, obecně vítáme. Obáváme se pouze, jak s tímto novým institutem naloží v praxi Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, zda nebude určovat nepřiměřené, velmi krátké lhůty, které by mohly účastníky řízení poškodit.

Tato připomínka je doporučující.

Nad rámec návrhu SP ČR navrhuje: 

prověřit správnost odkazů na jednotlivá ustanovení zákona o veřejných zakázkách, např. v § 81 odst. 6 je v první větě chybný odkaz na odst. 4  místo 5.

Tato připomínka je doporučující.

Jitka Hlaváčková
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět