Média a SP ČR 2.12.2013

 .

 

HN zveřejnily rozhovor se členem představenstva SP ČR Bohdanem Wojnarem na téma získávání nových zaměstnanců:

OBORY NA NAŠEM UČILIŠTI LÁKAJÍ STÁLE VÍCE I DÍVKY
Hospodářské noviny | 2.12.2013

Mladoboleslavská automobilka má stoletou tradici nejen v případě výroby aut, ale i ve školství. Má vlastní vysokou školu i učiliště, kde si pečlivě vychovává budoucí zaměstnance. „Dnes máme mezi učni i deset procent dívek,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva Škody Auto.
BOHDAN WOJNAR, ČLEN PŘEDSTAVENSTVA ŠKODY AUTO ZODPOVĚDNÝ ZA OBLAST ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ

* HN: Proč by člověk měl chtít u vás pracovat?

Škoda Auto má tradici i budoucnost. Mezi našimi zaměstnanci je kontinuita, jsou u nás zaměstnávány generace. Lidé tu jsou proto loajální. Rodiče práci ve Škodě vidí tak, že dávají perspektivu budoucím generacím. Práce u nás je spojena s jistotou, ale i s vysokými nároky.

* HN: Takže je rodinnou tradicí pracovat pro Škodu?

Určitě ovlivňujeme minimálně celý region. Vzpomínám na výročí, kdy jsme v roce 2011 slavili dvacet let od vstupu Volkswagenu. Když jsem pak viděl fotografie toho mraveniště lidí, bylo mi jasné, že jsou rodiče hrdí na svou práci a že můžou potomkům ukázat, v jakých podmínkách pracují.

* HN: Své budoucí zaměstnance si v podstatě vychováváte na vlastní vysoké škole a učilištích.

To je takové naše unikum, které mnoho firem nemá. Nejen v českém prostředí, ale možná i v Evropě. Spojení učiliště a automobilky má tradici, která sahá až do roku 1927. Dnes máme téměř tisíc učňů a učnic, lidi z programu vzdělávání dospělých a ještě vysokoškolské studenty na naší vlastní firemní Vysoké škole Škoda Auto.

* HN: V Česku ale poslední dobou opadá zájem o učňovské obory. Vláda se víceméně marně snaží najít nějaké řešení. Jaké je to vaše?

Když se podíváme na učně, 75 procent z nich po vyučení okamžitě nastoupí do pracovního poměru, 24 procent pokračuje dál na vysokou školu. Jen jedno procento se rozhodne nenastoupit do automobilky. V Česku i v Evropě se diskutuje o nezaměstnanosti absolventů. Myslím si, že v tom naše politika trochu zaspala. Pořád se vymýšlejí různé strategie a diskuse, ale za posledních dvacet let se nakonec nic nedotáhlo do konce.

* HN: Jste závislí na politické situaci?

Bohužel jsme, protože potřebujeme partnery pro rozhovory. A když státní správa nefunguje v jednom kontinuálním procesu, tak je to nejen pro Škodu, ale i pro každý jiný podnik velice obtížné.

* HN: Takže špatná politická situace ohrožuje vaše zavedené standardy?

Ohrožuje je silné slovo. Je to spíš něco jako stagnace. Zástupci podniků z průmyslové sféry se shodnou, že potřebují stabilní pracovní atmosféru. Je potřeba pracovat kontinuálně, a ne jen v předvolební a povolební horečce. Státní správa je pro nás důležitým partnerem pro strategické diskuse. Je proto složité, když se partneři u stolu stále mění.

* HN: Jak je možné, že máte pro učně vždy místo?

Je to jednoduché. My víme, co v kterých letech budeme potřebovat. Máme pečlivě spočítanou demografickou křivku až do roku 2030. Neustále řešíme i to, co bude přesně potřeba za čtyři roky. Nyní máme otevřeno 13 oborů.

* HN: Děláte i takzvaný scouting, tedy aktivní nábor vysokoškolských studentů?

S vysokými školami spolupracujeme na řadě úrovní. Já jsem třeba před nedávnem přednášel na VŠE, v posluchárně bylo asi 300 studentů, byl to fantastický zážitek. Takhle studentům různých škol umožňujeme seznámit se s naším prostředím a vytváříme kontakty už během jejich studia. Nabízíme i praxi, a to nejen v Česku. Máme i studenty, kteří se mohou dostat na výměnu třeba do Číny, naopak zase studenti z Číny přijedou k nám.

* HN: Dalo by se tedy říci, že jste i vývozcem know-how?

To se asi úplně jednoduše nedá popsat čísly. Já to ale vidím v souvislostech a trendech. V polovině devadesátých let jsme si museli projít tím, že jsme získávali sebevědomí. Ukazuje se, že velké množství našich lidí, kteří v té době začínali, se nyní dobře prosadilo v zahraničí na velice zajímavých pozicích v koncernu. Je to vidět i na počtu našich vyslaných zaměstnanců. V současnosti máme asi 200 lidí v zahraničí, ale k tomu je potřeba připočíst ještě jejich rodiny. Škoda se tak stává čím dál tím známější. Nedávno jsem slyšel z úst indického ministra průmyslu a obchodu, že z Česka zná Baťu a Škodu.

* HN: Takže Škoda je už dnes podobný exportně zajímavý artikl jako třeba české pivo.

Značka má velkou hodnotu, žije. Troufám si tvrdit, že na tom můžeme být podobně, jako jsou velké značky Apple nebo Coca-Cola. Tradici k tomu máme. Díky velkému počtu automobilů, které vyrobíme, se tak postupně dostáváme do vyšší ligy než dříve.

* HN: Jakou úlohu ve Škodě hrají ženy?

Společnost Škoda Auto se připojila k memorandu „Diverzita 2013+“ podporujícímu princip rovného zacházení konkrétními opatřeními bez potřeby legislativních úprav. Ve firmě máme v současnosti 20 procent žen na nejrůznějších pozicích, ve výrobě i v kanceláři. To je podle mě docela slušné číslo. A na jeho zvyšování pracujeme. Třeba v roce 2010 byla na učilišti jen čtyři procenta dívek, za dva a půl roku se nám podařilo jejich počet navýšit na 10 procent.

* HN: Čím to je?

Intenzivnější komunikací i obsahem. Nedávno jsme měli den otevřených dveří pro dívky na učilišti. To byste nevěřil, s jak velkým ohlasem se to setkalo. Otvíráme i nové obory, které jsou pro dívky atraktivní, jako například logistik–logistička. Máme i slušný program genderové politiky. Není to jen o nějakých kvótách. Existuje řada faktorů, které není radno podceňovat. A jsou činnosti, kde jsou ženy daleko preciznější.

* HN: Jak zaměstnáváte handicapované?

V této oblasti se máme, myslím, čím pochlubit. Vlastníme systém chráněných dílen, celkem jich je pět. Podmínky v nich jsou přizpůsobené jejich problémům, ať už jsou to stoly, židle nebo pracovní pomůcky. Podporujeme také náhradní plnění s věrohodnými společnostmi.

* HN: Automobilky už dnes řeší každý detail výrobního procesu, aby byl pro zaměstnance co nejméně náročný. Máte i vy podobné programy?

Když například konstruktér navrhuje dveře, musí je navrhnout tak, aby byly co možná nejvhodnější pro montážní operace, obyčejná paleta musí být uzpůsobena tak, aby se k ní zaměstnanec nemusel ohýbat. Naším cílem musí být zabránit trvalým zdravotním následkům lidí. Bereme to vážně, ostatně máme i certifikovanou laboratoř na měření fyzické zátěže. K dispozici jsou například simulační obleky, které může obléknout třeba dvacetiletý člověk, aby si uvědomil, jak se bude cítit, až mu bude šedesát. Omezují hybnost, jsou vybaveny brýlemi, které rozmažou vidění. Je potřeba totiž myslet i na starší lidi, aby šli do penze zdraví. Mile nás tedy potěšilo, že náš projekt na podporu zaměstnanců 50+ vyhodnotila Evropská komise jako druhý nejlepší v celé Evropské unii.

* HN: Každý nový zaměstnanec prý musí udělat „kolečko“ po fabrice, aby si vyzkoušel práci i na jiných pozicích.

To považuji za nutnou věc. Když jsem v roce 1985 nastupoval do fabriky, byla dokonce povinnost odpracovat určitý počet směn v každém měsíci. A po noční směně si člověk uvědomí, že to není nic jednoduchého. Vidím to jako zdravé, jde o respekt, který nerozděluje lidi z kanceláří a výroby.

* HN: Možná proto spolu vaši zaměstnanci tak drží. I proto bych se chtěl zeptat na aktuální situaci, neboť se rozhoduje, kde se bude vyrábět budoucí SUV – jestli ve Španělsku, nebo v Kvasinách. A odbory už hrozí stávkou, pokud to nebude u nás. Jak to vnímáte vy?

S odbory máme dohodu o zaměstnanosti a tu bereme velice vážně. Odbory i vedení chtějí maximum, tedy aby rozhodnutí padlo ve prospěch Škody. My se musíme snažit, aby se to povedlo, ještě to není definitivně uzavřená záležitost. Ale ani tak nemáme špatně vykročeno, obnovujeme modelovou paletu vozů, přijde nová Fabia, Rapidu se daří a Octavia je trefa do černého. Kromě toho se nám například ve Vrchlabí povedlo přejít z výroby vozů na výrobu komponentů, a to jen během několika měsíců. Možností je tedy hodně.

* HN: Jakým směrem tedy dál porostete?

Jsme masový výrobce, nemůžeme se pouštět do dobrodružství, musíme pečlivě vybírat, co je pro nás správný postup. I co se týče třeba alternativních pohonů, kde nesmíme stát stranou. Důležitý je pečlivý výběr trhů. Nemůžeme si dát za cíl, že obsadíme třeba všechny africké země. Naopak, musíme si dokázat vybírat, na co najdeme partnery. Experimenty jako před rokem 89, kdy jsme vyvezli 10 tisíc aut do Kanady a naše značka na to nebyla připravená, se dělat nedají. To by bylo zklamání a hazardování s pověstí. Myslím si že postup k SUV je logický a co přijde potom, je otázkou dalšího vývoje.

***

Bohdan Wojnar Na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze vystudoval obor Ekonomika a řízení a později také v Praze absolvoval mezinárodní školu European Business School. Mezi lety 1983 až 1985 pracoval ve firmě Kaučuk v Kralupech nad Vltavou, poté nastoupil do Škody Auto. Zde pracoval na nejrůznějších ekonomických pozicích do roku 1996, kdy se stal šéfem controllingu Škody. Na pozici působil deset let. Pak přešel do společnosti Volkswagen Slovakia, kde byl v roce 2006 jmenován členem představenstva za oblast financí. Od roku 2009 byl zodpovědný za personalistiku. Od roku 2011 je členem představenstva Škody Auto, kde má na starosti oblast řízení lidských zdrojů. Wojnar zastával také různé funkce v Zaměstnanecké pojišťovně Škoda, mezi lety 2001–2005 byl ředitelem společnosti Škoda IMMO a také výkonným ředitelem Škoda Auto Udmurtija v Rusku (2000–2002). Od roku 2011 je členem Vědecké rady VŠE, věnuje se přednáškové činnosti. Od stejného roku je také viceprezidentem Sdružení automobilového průmyslu. Je také členem představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

O modernizaci významných českých elektráren píše server iHNed.cz:

Exkluzivně: ČEZ investuje do modernizace Mělníka a Počerad přes miliardu korun
iHNed.cz | 1.12.2013

Největší česká energetická společnost ČEZ pokračuje v investicích do ekologie. Tři čtvrtě miliardy korun utratí za snížení emisí oxidu dusíku v Elektrárně Mělník. Další čtvrt miliardy padnou na ekologizaci kotlů v Počeradech. Celkem ČEZ za snížení emisí ještě utratí kolem dvou miliard korun.

Kontrakt za téměř tři čtvrtě miliardy korun uzavřela s ČEZ francouzská společnost Alstom. V jeho rámci se pustí do modernizace elektrárny v Mělníku, která zásobuje elektřinou a teplem Prahu a její okolí. Projekt přispěje k výraznému snížení emisí oxidu dusíku až o šedesát procent.

“S ohledem na blížící se termín platnosti sníženého limitu pro emise se jedná o další kontrakt podobného typu, který bude naše společnost v České republice realizovat,“ uvedl prezident společnosti Alstom Petr Brzezina.

Projekt bude zahájen ještě letos a s jeho dokončením se počítá ve druhé polovině roku 2015. Některé části zařízení vstoupí do provozu už od listopadu 2014. Díky tomu se zlepší ovzduší o rok dříve, než začne platit evropská směrnice o průmyslových emisích.

Alstom už letos v říjnu podepsal čtvrtmiliardový kontrakt na modernizaci kotlů v Počeradech. Podle informací HN by v nejbližší době měly Počerady navíc investovat další čtvrt miliardy.
Investice za dvě miliardy

Skupina ČEZ tak ještě plánuje investovat do snížení emisí oxidu dusíku ve svých zdrojích velké částky. "Celkově by se náklady na snížení těchto emisí měly pohybovat kolem dvou miliard korun," potvrdil HN mluvčí skupiny Ladislav Kříž.

Kromě výše uvedených Počerad a Mělníka bude skupina modernizovat černouhelnou elektrárnu Dětmarovice a hnědouhelné Trnice.

O miliardové zakázky je velký zájem

Energetické a průmyslové podniky spěchají s investicemi do snižování emisí, protože jim to přikazuje směrnice o průmyslových emisích, která vstoupí v platnost v roce 2016. České firmy tak musí v následujících letech utratit desítky miliard korun na zlepšení ovzduší. Podle studie Svazu průmyslu a dopravy utratí český průmysl a energetika za ekologizace mezi roky 2010 a 2020 118 miliard korun.

V Česku je kolem padesáti zdrojů, které potřebují do roku 2016 splnit nové emisní limity. Pro průmyslové a energetické společnosti představují investice do ekologizace značnou finanční zátěž. Naopak firmy, které tyto technologie nabízejí, se těší z miliardových zisků. Podniky projevují o zakázky obrovský zájem. "Účastníme se prakticky všech tendrů,” uvedl šéf Alstomu Brzezina.

Jiří Janda
/
kategorie Psali o nás - Monitoring tisku
zpět