Zaměstnanecké karty

Novinky v zaměstnávání cizinců.

Dne 9. června 2014 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 101/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR a o změně některých zákonů, zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, a některé další zákony. Uvedený novelizační zákon nabude účinnosti ke dni 24. června 2014. Nejvýznamnější změnou novely je zavedení duálního povolení pro práci a pobyt tzv. zaměstnanecké karty. Ministerstvo vnitra vydalo k této novince informační leták: 

ZAMĚSTNANECKÁ KARTA

1. Co je zaměstnanecká karta?
Nový druh jednotného povolení, které držitele opravňuje dlouhodobě pobývat na území ČR za účelem zaměstnání a vykonávat práci na pracovní pozici, pro kterou byla karta vydána.
Nahrazuje vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem zaměstnání, povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání a zelenou kartu, které již nebudou vydávány. Modré karty budou vydávány i nadále.
Zaměstnanecká karta má podobu plastové karty s biometrickými prvky.


2. Kdo zaměstnaneckou kartu vydává?

Ministerstvo vnitra – odbor azylové a migrační politiky.

3. Na jak dlouhou dobu je zaměstnanecká karta vydávána?
Na dobu trvání pracovněprávního vztahu, nejdéle však na 2 roky, s možností opakovaného prodloužení doby platnosti.

4. Pro koho je zaměstnanecká karta určena?               
                                                     
Pro cizince ze všech států světa. Ne však pro
• občany členských států EU/EHP a Švýcarska a
• jejich rodinné příslušníky z řad občanů ostatních států, kteří jsou držiteli pobytové karty rodinného příslušníka občana EU/EHP a Švýcarska nebo o její vydání požádali.


5. Pro jaké druhy zaměstnání je karta určena?

Pro všechny druhy zaměstnání bez ohledu na stupeň požadované odborné kvalifikace.
Volné pracovní místo1, na které lze podat žádost o zaměstnaneckou kartu, však musí být zařazeno do centrální evidence volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty. Tato volná místa mohou být se souhlasem zaměstnavatele zveřejňována na internetovém Integrovaném portálu Ministerstva práce a sociálních věcí, kde si je můžete vyhledat: http://portal.mpsv.cz/sz/zahr_zam

6. Kde mohu o zaměstnaneckou kartu požádat?
Písemnou žádost musíte osobně podat na místně příslušném zastupitelském úřadu ČR.2 Pobýváte-li již na území ČR na základě víza k pobytu nad 90 dnů nebo povolení k dlouhodobému pobytu za jiným účelem, můžete podat žádost na pracovišti Ministerstva vnitra.


7. Co je třeba přiložit k žádosti o zaměstnaneckou kartu?
• platný cestovní doklad;
• 2 fotografie odpovídající aktuální podobě cizince;
• doklad o zajištění ubytování na dobu pobytu na území ČR;
• pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti (nebo alespoň smlouvu o smlouvě budoucí, v níž se strany zavazují v ujednané lhůtě uzavřít pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti). Uvedené doklady musejí obsahovat ujednání, ze kterého vyplývá, že bez ohledu na rozsah práce nebude sjednaná měsíční mzda nižší než základní sazba měsíční minimální mzdy a týdenní pracovní doba bude činit nejméně 15 hodin;
• doklady prokazující odbornou způsobilost požadovanou pro příslušnou pracovní pozici.
Můžete být rovněž požádáni o
• doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů jako podklad k posouzení trestní zachovalosti;
• doklad o uznání Vašeho zahraničního vzdělání příslušným orgánem ČR;
• lékařskou zprávu, že netrpíte závažnou nemocí

Všechny přikládané doklady musí být předloženy v originále, případně v úředně ověřené kopii a v úředním překladu do českého jazyka. Náležitosti k žádosti nesmí být starší 180 dnů, s výjimkou cestovního dokladu a fotografie cizince, pokud odpovídá jeho skutečné podobě.

8. Kdy zaměstnaneckou kartu obdržím?
Podáte-li žádost o zaměstnaneckou kartu v zahraničí a Vaše žádost je kladně vyřízena, vydá Vám zastupitelský úřad vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem převzetí zaměstnanecké karty. Před vyznačením víza budete požádáni o předložení dokladu o uzavření cestovního zdravotního pojištění na dobu ode dne vstupu na území ČR do dne, kdy Vám v ČR vznikne veřejné zdravotní pojištění.
Po příjezdu do ČR nejpozději do 3 pracovních dnů navštivte pracoviště Ministerstva vnitra za účelem poskytnutí biometrických údajů nutných ke zhotovení zaměstnanecké karty. Po pořízení biometrických údajů Vám bude vydáno potvrzení o splnění podmínek pro vydání zaměstnanecké karty.


9. Od kdy mohu začít pracovat?
Ode dne vydání potvrzení o splnění podmínek pro vydání zaměstnanecké karty Ministerstvem vnitra.


10. Mohu jako držitel zaměstnanecké karty změnit zaměstnavatele nebo přejít na jinou pracovní pozici?
Ano, musíte však na pracovišti Ministerstva vnitra podat písemnou žádost o souhlas s touto změnou a Vaše žádost musí být schválena. Musí se opět jednat o volné pracovní místo zařazené v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty.
K této žádosti musíte doložit pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti nebo alespoň smlouvu o smlouvě budoucí (viz bod 7). V případě, že jsou pro Vaši novou pracovní pozici stanoveny odlišné kvalifikační požadavky nebo doklad, kterým jste dříve prokázal svoji odbornou způsobilost, pozbyl platnosti, musíte znovu doložit svou odbornou způsobilost.

11. Mohu mít jako držitel zaměstnanecké karty více zaměstnání?
Ano. Zaměstnaneckou kartu však budete mít vždy pouze jednu. Další zaměstnání budete moci vykonávat jen tehdy, pokud získáte souhlas Ministerstva vnitra, o který musíte požádat (viz bod 10).


12. Vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem zaměstnání, povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání a zelená karta nebudou nadále vydávány. Co mám dělat, jsem-li v současnosti jejich držitelem?
Před uplynutím doby platnosti Vašeho víza k pobytu nad 90 dnů za účelem zaměstnání požádejte na pracovišti Ministerstva vnitra o zaměstnaneckou kartu. Jste-li držitelem povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání, požádejte o prodloužení povolení k dlouhodobému pobytu, který Vám v případě splnění zákonných podmínek bude prodloužen již formou zaměstnanecké karty. Nežádejte již krajskou pobočku Úřadu práce ČR o prodloužení doby platnosti Vašeho povolení k zaměstnání, nepatříte-li mezi cizince, kteří jsou povinni ho i nadále mít (viz Zvláštní případy, bod b).
Žádost o vydání zaměstnanecké karty můžete podat nejpozději před uplynutím doby platnosti víza k pobytu nad 90 dnů. Žádost o prodloužení povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání formou zaměstnanecké karty můžete podat nejdříve 90 dnů a nejpozději 14 dnů před uplynutím doby platnosti povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání. Doporučujeme Vám však podat žádost v rámci stanovené lhůty co nejdříve, protože bez platné zaměstnanecké karty nesmíte po uplynutí doby platnosti Vašeho povolení k zaměstnání vykonávat práci!
Platná zelená karta se ke dni zavedení zaměstnaneckých karet v ČR automaticky začíná považovat za zaměstnaneckou kartu a zůstává nadále v platnosti až do data uvedeného na této kartě.


ZVLÁŠTNÍ PŘÍPADY
V některých zvláštních případech, které jsou uvedeny níže, může o zaměstnaneckou kartu požádat také cizinec, který chce na území ČR dlouhodobě pobývat za účelem zaměstnání a má právo volného vstupu na trh práce nebo i nadále podléhá povinnosti získat povolení k zaměstnání vydávané Úřadem práce ČR.

Právo volného vstupu na trh práce nebo povolení k zaměstnání v těchto případech cizince opravňují k výkonu práce a zaměstnanecká karta mu slouží pouze jako povolení k dlouhodobému pobytu.


a) Volný vstup na trh práce ČR
Právo volného vstupu na trh práce ČR má podle zvláštního zákona7 například cizinec, který
• získal v ČR střední nebo vyšší odborné vzdělání nebo vyšší odborné vzdělání v konzervatoři8 nebo vysokoškolské vzdělání9 nebo
• chce být v ČR zaměstnán jako pedagogický pracovník nebo akademický pracovník vysoké školy9 nebo duchovní církve nebo náboženské společnosti registrované v ČR nebo
• je do ČR vyslán v rámci poskytování služeb svým zahraničním zaměstnavatelem usazeným v jiném členském státu EU/EHP nebo ve Švýcarsku nebo
• stanoví-li to o něm platná mezinárodní smlouva.
Zaměstnanecká karta může být cizinci vydána na dobu trvání pracovněprávního vztahu podle předložených dokladů (např. pracovní smlouvy), nejdéle však na 2 roky, s možností opakovaného prodloužení doby její platnosti.
Cizinec musí jako povinnou náležitost k žádosti o zaměstnaneckou kartu přiložit kromě ostatních dokladů (uvedených v bodě 7) rovněž doklad prokazující jeho právo volného vstupu na trh práce. Doklad prokazující odbornou způsobilost k výkonu daného zaměstnání ani doklad o uznání zahraničního vzdělání od cizince vyžadován nebude.
Změní-li tento cizinec zaměstnavatele nebo pracovní pozici nebo si najde další zaměstnání, musí tuto skutečnost oznámit Ministerstvu vnitra do 3 pracovních dnů ode dne, kdy k ní došlo.
b) Povolení k zaměstnání
Cizinec, který chce v ČR dlouhodobě pobývat za účelem zaměstnání na základě zaměstnanecké karty, musí požádat příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce ČR o vydání povolení k zaměstnání pouze tehdy,
• je-li svým zahraničním zaměstnavatelem usazeným mimo území EU/EHP nebo Švýcarska vyslán k výkonu

práce do ČR (aby zde plnil úkoly vyplývající ze smlouvy uzavřené mezi tímto zaměstnavatelem a českou právnickou či fyzickou osobou) nebo
• je-li společníkem, členem nebo statutárním orgánem obchodní společnosti nebo družstva a plní úkoly vyplývající z předmětu činnosti této právnické osoby11 nebo
• je-li sezónním zaměstnancem vykonávajícím práci závislou na střídání ročních období zaměstnaným na dobu nepřesahující 6 měsíců v kalendářním roce nebo
• pracuje-li jako stážista v pracovněprávním vztahu k zaměstnavateli v ČR nebo
• stanoví-li to o něm platná mezinárodní smlouva.
V těchto případech cizinec žádá o vydání povolení k zaměstnání na pracovní místo, které není zařazeno v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty.
Cizinec musí jako povinnou náležitost k žádosti o zaměstnaneckou kartu přiložit kromě ostatních dokladů uvedených v bodě 7 také vydané povolení k zaměstnání nebo musí v žádosti o zaměstnaneckou kartu uvést alespoň číslo jednací podané žádosti o vydání povolení k zaměstnání.
Zaměstnanecká karta může být cizinci vydána na dobu platnosti povolení k zaměstnání. Prodloužení doby jeho platnosti je podmínkou případného prodloužení doby platnosti zaměstnanecké karty.
Cizinec může po příjezdu do ČR nastoupit do zaměstnání, má-li platné povolení k zaměstnání a vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem převzetí zaměstnanecké karty.


Kde mohu získat více informací o zaměstnanecké kartě?
Na internetových stránkách Ministerstva vnitra:
http://www.mvcr.cz/cizinci
nebo na informační lince Ministerstva vnitra:
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
telefon: (+420) 974 832 421,
(+420) 974 832 418 (pondělí - pátek; 8:00 -15:00)
nebo na Integrovaném portálu Ministerstva práce a sociálních věcí: http://portal.mpsv.cz/sz/zahr_zam

Jitka Hlaváčková
/
kategorie Právní infoservis
zpět