Novinky v zaměstnávání cizinců

Novela zákona o pobytu cizinců na území ČR s účinností ke dni 24. června 2014 přinesla řadu změn.

Uvedená novela podstatným způsobem mění dosavadní systém ekonomické migrace občanů třetích států do České republiky. Ukončuje vydávání dlouhodobých víz za účelem zaměstnání, povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání i zelených karet a nahrazuje je novým typem pobytového oprávnění nazvaným „zaměstnanecká karta“.

Povolení k zaměstnání budou Úřadem práce ČR nadále vydávána pouze ve zvláštních případech a většina pracovních migrantů je nebude potřebovat.

Zaměstnanecká karta je jednotným povolením k pobytu a zaměstnání. Jako duální doklad opravňuje svého držitele k dlouhodobému pobytu na území ČR a současně i k výkonu zaměstnání na pracovním místě, pro které bude vydána. Zaměstnanecké karty vydává na žádost cizinců odbor azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra.

Držitel víza k pobytu nad 90 dnů za účelem zaměstnání může podat žádost o vydání zaměstnanecké karty nejpozději před uplynutím doby platnosti tohoto víza a držitel povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání může podat žádost o prodloužení tohoto povolení ve formě zaměstnanecké karty nejdříve 90 a nejpozději 14 dnů před uplynutím doby platnosti tohoto povolení.

Zákonem stanovená lhůta pro vyřízení žádosti o vydání zaměstnanecké karty činí 60 dnů, ve vybraných případech 90 dnů. Zákonem stanovená lhůta pro vyřízení žádosti o prodloužení povolení k dlouhodobému pobytu za účelem zaměstnání ve formě zaměstnanecké karty činí 30 dnů.

Podrobné informace o zaměstnaneckých kartách v různých jazykových verzích jsou k dispozici na internetových stránkách Ministerstva vnitra (včetně informačních letáků) a Integrovaném portálu Ministerstva práce a sociálních věcí.

 

JUDr. Jitka Hejduková

sekce zaměstnavatelská

Jitka Hlaváčková
/
kategorie Právní infoservis
zpět