Koyo Bearings Česká republika s.r.o japonská kvalita a preciznost pod českou taktovkou

Společnost Koyo Bearings Česká republika, s.r.o. byla založena roku 2000 a je součástí japonské nadnárodní společnosti JTEKT Corporation, kterou spoluvlastní automobilka Toyota. V Olomouci byl vybudován moderní závod na výrobu jehličkových ložisek, válečkových ložisek a kladek do motorů.

Výrobky nacházejí uplatnění zvláště v automobilovém, strojírenském, těžebním a stavebním průmyslu, konkrétně je můžeme najít v převodových systémech, motorech, systémech řízení, kolech, brzdách, startérech, ve vysokozdvižných vozících, kompresorech a dalších. Export činí 98% produkce a je určen do zemí jako Německo, Itálie, Švédsko, Francie a Španělsko, což jsou jednoznačně náročné trhy vyžadující nejvyšší kvalitu. Světově známé značky automobilů, které v sobě vozí ložiska z Olomouce, mluví za mnohé: VW, Renault, Daimler, PSA, KIA, Nissan, Ford, Porsche, Maseratti, John Deere, Class a Agco. Ložiska jsou také součástí brzdných systémů rychlovlaků TGV.

Koyo Bearings je příkladem společnosti, která se snaží držet špičkovou úroveň své produkce jednak díky vlastnímu VaV centru a jednak neustálou modernizací a zefektivňováním výrobního a logistického procesu. VaV centrum je zaměřeno na zdokonalování stávajících a na vývoj nových výrobků, materiálové inženýrství, testování, design, simulace, tribologii a analytické měření. Kvalita je garantována i certifikací ISO 16949, ISO 14001 a ISO 18001.

Nedávná velká investice cca 70 mil. Kč do dvou moderních výrobních linek umožnila vyjít vstříc poptávce německého zákazníka Schmidt. Firma Schmidt osazuje ložiska do vyvažovacích mechanismů dieselových motorů, které jsou následně určeny pro koncového zákazníka – automobilku Daimler. Nové výrobní linky tvoří 25 strojů a velmi přesných automatických měřidel, které zaručují, že obě linky vyrábějí výrobky v maximální toleranci 8 mikronů, respektive 3 mikrony z hlediska kruhovitosti ložiska. Investicím však není konec – na rok 2014 se chystá další v hodnotě 150 mil. Kč z důvodu poptávky ze strany automobilek Daimler, Audi a Jaguar.

V celém výrobním procesu a jeho návazných procesech se projevuje japonská preciznost a japonský styl myšlení a řízení. Vše se orientuje na dlouhodobý přínos, vše se detailně sleduje a vyhodnocuje, stav prací u každé výrobní linky je díky promyšlené barevné a textové symbolice na první pohled zřejmý, veškeré procesy jsou přehledné, úsporné a efektivní. Kdo měl tu příležitost sledovat do detailu propracovaný výrobní proces, nestačí než obdivovat všechny, kteří se o bezproblémový chod starají. Nutno zmínit, že přestože společnost je v japonských rukou, management je výhradně český, což u firem s japonskými vlastníky nebývá zvykem. Je to tedy český management, kdo dokonale rozvíjí japonskou precizní organizaci práce a kdo je díky autonomii v obchodních a komunikačních vztazích se zákazníky plně odpovědný za hospodářskou politiku olomouckého závodu. 

Pro získávání kvalifikované pracovní síly je důležitá spolupráce s technicky zaměřenými středními školami v Olomouci a Lutíně. Např. Střední průmyslovou školu strojnickou v Olomouci Koyo podporuje materiálně, darováním techniky (PC, měřidla), ale také po stránce edukační například realizací studentských praxí, účastí v porotách odborných soutěží, podílení se na zadávání maturitních otázek včetně účasti firemních odborníků v roli přísedících. Aby toho nebylo málo, ředitel podniku Petr Novák je členem několika pracovních skupin, např. pracovní skupiny pro technické vzdělávání v Olomouckém kraji. 

Společnost rovněž velmi dbá o péči o zaměstnance vysokými standarty bezpečnosti práce, ochrany životního prostředí, různými zaměstnaneckými benefity, vzdělávací aktivity a pořádáním společenských akcí. V rámci krajského srovnání se mohou zaměstnanci těšit i z nadprůměrných mzdových příjmů. Zmínit lze i dlouhodobou podporu charitativních projektů, na které za celou dobu existence společnosti v Olomouci odešlo více než 20 mil. Kč.

Díky všem výše zmíněnému inovativnímu, pozitivnímu a vstřícnému přístupu se společnosti daří naplňovat vizi být vyhledávaným zaměstnavatelem a důvěryhodným partnerem jak pro zákazníky, tak pro město, kraj a širokou veřejnost. Důkazem toho jsou i mnohá ocenění, např. trojnásobný titul Zaměstnavatel Olomouckého kraje.

V souvislosti s 10. výročím vstupu do EU jsme položili dvě otázky řediteli společnosti Petrovi Novákovi.  Zde jsou jeho odpovědi:

  • V čem byl okamžik vstupu výjimečný pro Koyo Bearings?

Koyo Bearings Česká republika, s.r.o. vnímalo vstup do EU pozitivně s velkými očekáváními otevření a pracovního trhu. Majitel společnosti vnímal vstup ČR do EU jako lepší garanci své investice do závodu a očekával větší politickou a ekonomickou stabilitu.  To, jak všichni víme, se ale bohužel nestalo.

  • Co pozitivního i negativního přináší členství v EU pro Koyo Bearings?

Společnosti Koyo Bearings Česká republika, s.r.o. se otevřeli více trhy v rámci evropské zóny, zjednodušil se export a doprava v rámci EU a také administrativa pro pracovníky v rámci EU.  Na druhou stranu se nám nelíbí spousta agentur a firem přiživujících se na evropských fondech a dotacích.  Z pohledu zahraniční společnosti to nepřináší mnoho pozitiv, spíše nadměrnou administrativu a troufáme si říct i nerovný konkurenční boj v rámci průmyslu na základě netransparentních pravidel přidělování zakázek – přesný opak než by měly EU fondy přinášet.  Dále pak dlouhodobá nejistota z pohledu přijetí eura způsobuje kurzové riziko, které musíme neustále přehodnocovat – a v případě neplánované intervence, jako proběhla od ČNB, způsobuje ve firmách obrovské komplikace.

Koyo Bearings Česká republika s.r.o. v číslech:

  • 2 500 vyráběných typů ložisek pro cca 300 zákazníků
  • 40 000 denně vyrobených ložisek
  • 400 zaměstnanců v olomouckém závodě
  • 70 mil. Kč. je hodnota poslední velké investice
  • 23 000 Kč činí průměrná mzda včetně odměn u dělnických profesí

Článek vznikl na základě volného rozhovoru s panem Petrem Novákem, ředitelem Koyo Bearings Česká republika s.r.o. Jako zdroj posloužily dodané firemní materiály a neocenitelnou inspiraci poskytla i osobní návštěva výrobních prostor firmy.

Richard Koubek, regionální manažer SP ČR pro Olomoucký, Zlínský kraj a Pardubický kraj

Gbelec Ondřej
/
kategorie Z členské základny
zpět