Firmy v Královéhradeckém a Pardubickém kraji dusí infrastruktura

  Diskusní jednání vedení Svazu v čele s J.Hanákem, hejtmany dvou krajů a pěti desítkami zaměstnavatelů otevřelo řadu problémů.

 

Za jednu z největších bariér podnikání v Královéhradeckém a Pardubickém kraji považují místní zaměstnavatelé přetrvávající dramatický stav dopravní infrastruktury. V obou krajích to shodně vnímá jako překážku jejich podnikání téměř 60 procent z nich. Vedle toho se zhruba tři čtvrtiny firem potýkají v těchto krajích s nedostatkem technicky vzdělaných pracovníků.

Takové jsou závěry dotazníkového šetření mezi zaměstnavateli uvedených krajů, které byly dnes prezentovány při diskusním setkání vedení Svazu průmyslu a dopravy ČR v čele s jeho prezidentem Jaroslavem Hanákem s hejtmanem Královéhradeckého kraje Lubomírem Francem a hejtmanem Pardubického kraje Martinem Netolickým a jejich náměstky. Debaty v sídle hetmanství v Hradci Králové se zúčastnilo pět desítek generálních ředitelů a dalších představitelů firem.

Jaroslav Hanák v souvislosti s výstavbou dopravní infrastruktury apeloval na vládu, aby se snažila ve spolupráci s kraji najít řešení, které by umožnilo využít peníze z evropských fondů a nevracet je do Bruselu.

„Není možné to dopustit,“ prohlásil Jaroslav Hanák.

Na přetrvávající problém poukázal hejtman Lubomír Franc. „Bez dostatečně kvalitní dopravní infrastruktury nám budou z kraje odcházet podnikatelé,“ upozornil. Současně vyjádřil mírný optimismus při budování infrastruktury. Jeho slova doplnil člen Rady Pardubického kraje Zdeněk Křišťál, podle něhož jsou již zpracovány územní plány pro dostavbu R35. „Předpokládáme, že výkupy pozemků budou dokončeny v roce 2014,“ dodal.

Na podnikatelské problémy poukázal Jan Heřmanský, generální ředitel společnosti SVITAP. „Podnikatelské prostředí se nezlepšuje. Ceny energií se výrazně zvedají, nevíme, jaká bude DPH. Největším problémem je však nevyhovující dopravní infrastruktura,“ poznamenal.

Téma propojení Hradce Králové s Polskem zvedl Otto Daněk generální ředitel ATAS Elektromotory Náchod. „Je nezbytné propojit nás s Polskem. Potřebujeme jasně daný termín,“ uvedl Otto Daněk.

Tématem jednání byl také zákon o veřejných zakázkách. Prezident Jaroslav Hanák v souvislosti s ním poukázal na potřebu nejít jen cestou nejnižší ceny, nýbrž využívat více kritérií, včetně definování oborových pravidel. Takový postoj podpořili další vystupující. Hejtman Martin Netolický poukázal na to, že ne vždy je takový princip pro některé firmy přijatelný.

 

Jednalo se i o podpoře technického školství. Svaz průmyslu a dopravy ČR se v této oblasti výrazně angažuje. Zejména díky jemu je v nyní v Poslanecké sněmovně návrh na daňové odpočty pro firmy, které poskytují stipendia studentům a poskytují školám technické zařízení.

Od konce dubna bude také v rámci projektu POSPOLU, jehož iniciátorem byl Svaz, vyhlášeno výběrové řízení na spolupráci firem a škol v každém kraji.

V souvislosti s vysokou nezaměstnaností v ČR se objevují signály zvyšujícího se zájmu o některé technické profese. Poukázal na to Pavel Jankovský, ředitel SOŠ a SOU Hradební v Hradci Králové. „Máme nově šedesát přihlášek v oboru strojírenství, jako jsou obráběči stropů, strojní mechanici a další,“ uvedl Pavel Jankovský. Také generální ředitel velké plastikářské společnosti JUTA Jiří Hlavatý zmínil určitý zájem o některé obory. „Otevíráme první třídu v oboru chemie a plasty,“ uvedl.

 

Tématem jednání bylo i fungování krajských tripartit. Jak totiž vyplynulo z dotazníkového šetření v krajích, až 60 procent zaměstnavatelů v Královéhradeckém kraji buď nic neví o existenci tamní tripartity, nebo se k ní nedokáže vyjádřit. Podobná je situace i v Pardubickém kraji. Tam více jak dvě pětiny firem neví o existenci krajské tripartity a pětina se k jejímu fungování nedokáže vyjádřit.

Podle zastupitele Pardubického kraje Petra Klimpla dojde na popud hejtmana k přehodnocení jejího fungování. Měl by se změnit jednací a řád a zvýšit by se měl počet účastníků krajské tripartity.
Mostýn Milan
/
kategorie Tiskové zprávy
zpět