Středočeské firmy trápí nedostatek technicky vzdělaných lidí

Diskusní setkání vedení Svazu v Mladé Boleslavi poukázalo na problémy trhu práce, dopravní infrastruktury i podpory inovací.  .

 

Až dvě třetiny zaměstnavatelů a podnikatelů ve Středočeském kraji poukazují podle zjištění Svazu průmyslu a dopravy ČR na problém chybějících technicky vzdělaných pracovníků. Polovina z nich dokonce uvádí, že to je pro ně velká překážka v jejich podnikání. Přitom v kraji je na úřadech práce registrováno 60 tisíc nezaměstnaných.

Právě nedostatek pracovníků z technických profesí bylo jedním z hlavních témat středečního /3. dubna/ diskusního setkání Svazu průmyslu a dopravy ČR v čele s jeho prezidentem Jaroslavem Hanákem se zástupci hejtmanství a třemi desítkami ředitelů místních firem. Diskusní setkání se usktutečnilo v Mladé Boleslavi.

„Dokončuje se reforma technického školství a návrhy jsou v poslanecké sněmovně. V řadě případů u nich stál Svaz. Chceme, aby se změny nastartovaly už letos od září,“ uvedl Jaroslav Hanák s tím, že po změně přístupu volají firmy nejen v Středočeském kraji, ale i ve všech ostatních krajích.

Jeho slova potvrdil Bohdan Wojnar, člen představenstva Škoda Auto. „Potřebujeme technicky vzdělané pracovníky a snad k tomu přispějí chystané změny,“ uvedl. V této souvislosti zmínil potřebu spolupráce firem a škol. „Jsme ochotni podpořit některé školy,“ uvedl Bohdan Wojnar.

Náměstek hejtmana Středočeského kraje Miloš Petera připomněl grantový systém podpory učňovského školství, který je v kraji zavedený.

 Na rozdíl od některých jiných krajů si jen zhruba šestina středočeských firem ztěžuje na kvalitu úřadů práce, pro většinu firem nepředstavuje jejich fungování problém. „Od první ledna nemáme povinnost hlásit volná pracovní místa. Jsme však v úzkém kontaktu s firmami, hlásí své požadavky,“ uvedla Renata Malychová, ředitelka krajské pobočky Úřadu práce Příbram. Poukázala na to, že většina nezaměstnaných absolventů jsou z humanitních oborů. „Pokud jsou u nás hlášeni nezaměstnaní absolventi technických škol, obvykle je to problém v tom, že nemají praxi,“ uvedla Renata Malychová.

Na problém příliš vysokého počtu vysokých škol humanitního zaměření poukázal v této souvislosti vedoucí Ústavu strojírenské technologie, Fakulty strojní ČVUT v Praze Viktor Kreibich.

 Diskuse se věnovala i inovacím a podpoře výzkumu a vývoje. Zástupce společnosti Mavel Antonín Adam zmínil důležitou roli Technické agentury ČR.

 Poměrně značná část jednání byla zaměřena na dopravní infrastrukturu ve Středočeském kraji. Její stav hodnotí jako nevyhovující více jak dvě pětiny zaměstnavatelů a podnikatelů. Před třemi lety to však bylo více jak 60 procent zástupců firem.

Náměstek hejtmana Miloš Petera zmínil vedle snahy o posílení železniční a vodní dopravy i záměr Středočeského kraje propojit autobusovou dopravu s Prahou od roku 2014.

 Debata se věnovala i krajské tripartitě jako platformě prezentování a prosazování zájmů zaměstnavatelů. Problém je v tom, že více jak dvě třetiny zástupců firem o její existenci nic neví, nebo se k její práci nedokáže vyjádřit. „Je potřeba tripartitu nastartovat,“ uvedl mimo jiné František Neterda, výkonný ředitel firmy PROBO BUS. Náměstek hejtmana Miloš Petera tuto aktivitu přivítal.

Mostýn Milan
/
kategorie Tiskové zprávy
zpět