Inventura strategie Evropa 2020

Zaměstnanost 75 % ve 2020 nedosáhne, výkonnost trhů práce se zlepšuje. Ohroženy jsou investice do VaV. Cíle ve vzdělávání a snižování emisí CO2 budou naplněny.

Komise vydala očekávané střednědobé hodnocení naplňování cílů strategie Evropa 2020, která v roce 2010 vystřídala Lisabonskou strategii. V úvodu upozorňuje na skutečnost, že při hodnocení strategie se musí vzít v úvahu finanční a ekonomická krize, která postavila Evropu před nové úkoly. V roce 2009 se HDP EU propadl o 4,5 % a po negativním vývoji v letech 2010 - 2012 je prognóza růstu pro rok 2014 1,5 % a pro 2015 2%. Prvním rozhodujícím krokem při koncipování růstové strategie EU po období krize je jasné pochopení plného dopadu krize a sdílení společné diagnózy stavu, ve kterém se Evropa nachází, a pak se vrátit k růstovému modelu.

Pokud jde o naplňování samotných cílů Strategie 2020, obrázek je smíšený. Krize měla negativní dopad zejména na zaměstnanost a míru chudoby, což negativně ovlivnilo pokrok v dosahování dalších cílů, s výjimkou snižování emisí skleníkových plynů. Dalším charakteristickým rysem byl rostoucí rozdíl ve výkonnosti mezi členskými státy v mnoha oblastech, zejména v zaměstnanosti a vědě a výzkumu. Pokrok v naplňování cílů Evropa 2020 také v různé míře ovlivnil stupeň reformních opatření napříč EU. I přes probíhající krizi byly patrné pozitivní trendy, zejména pokud jde o úrovně vzdělávání, vytváření udržitelnějšího energetického mixu a přechod na nízkouhlíkovou ekonomiku. Rezistence míry nezaměstnanosti v období krize signalizuje oproti minulému období i lepší výkonnost trhů práce.

Nejcitlivější pro EU a Evropu vůbec je nezaměstnanost. Společného cíle zaměstnanosti 75 % v roce 2020 dosaženo nebude. Předpokládá se, že může být dosaženo 72 %. Ohroženy jsou také investice do vědy a výzkumu. Místo předpokládaných 3 % dosáhne EU do roku 2020 jen 2,2 %. Cíle snižování emisí skleníkových plynů by podle současného vývoje měly být dosaženy. Mnohé členské státy již dosáhly cíle snížení procenta studentů předčasně odcházejících ze škol pod 10 % nebo se mu blíží, v roce 2012 dosáhl průměr EU 12,7 %. Dosaženo by mělo být i cíle minimálně 40 % mladých lidí ve věku 30 - 34 let s ukončeným terciárním vzděláním. V roce 2012 průměr EU činil 37,5 %.

Na otázku, jak strategie Evropa 2020 funguje, by měla přinést odpovědi také veřejná konzultace, kterou EK otevře na jaře 2014.

Sdělení Komise k vyhodnocení strategie Evropa 2020 (COM(2014) 130) (AJ) [pdf 128 kB] + příloha (AJ) [pdf 889 kB]

Současně s vyhodnocením plnění cílů strategie Evropa 2020 Evropská komise zveřejnila hloubkové hodnocení 16 zemí, které byly v listopadu 2013 označené jako země v riziku nadměrné makroekonomické nerovnováhy, a Irska, které již opustilo ozdravný program a spadá opět pod normální postupy hospodářského dohledu EU. 

Nadměrné makroekonomické nerovnováhy mají Chorvatsko, Itálie a Slovinsko. Makroekonomické nerovnováhy existují nebo se mohou objevit v Belgii, Bulharsku, Finsku, Francii, Německu, Maďarsku, Irsku, Nizozemí, Španělsku, Švédsku a Velké Británii. Situace již není problematická v Dánsku, Lucembursku a na Maltě. Německu se doporučuje posílit domácí poptávku a střednědobý růst, Francii a Itálii pokračovat ve strukturálních reformách a fiskální konsolidaci, Španělsku pokračovat v omezování úvěrů v ekonomice a strukturální transformaci ekonomiky, eurozóně zvýšit investice a poptávku, řešit finanční roztříštěnost, zadluženost a nastavit rovnováhy. 

Výsledky hloubkového hodnocení v rámci Nařízení (EU) č. 1176/2011 o prevenci a nápravě makroekonomických nerovnováh (COM(2014) 150) (AJ) [pdf 165 kB]
Další informace (AJ)

Více informací ke strategii a vlajkovým iniciativám

Evropa 2020: Evropská komise zveřejnila novou evropskou hospodářskou strategii (4. 3. 2010)

Vladimíra Drbalová
Mezinárodní vztahy - Mezinárodní organizace a EU

Blízková Marta
/
kategorie Evropská komise
zpět