Svěží vítr z Podorlicka
Stoprocentní uplatnitelnost absolventů. Intenzivní spolupráce školy s firmou. Spokojení studenti, spokojení rodiče, spokojení zaměstnavatelé. Sen, či realita?
Zjišťoval regionální manažer SP ČR Tomáš Krčál u ředitele Střední školy – Podorlického vzdělávacího centra v Dobrušce a předsedy Podorlického sdružení zaměstnavatelů (PoSZ), pana Vladimíra Voborníka.
Pane řediteli, čím je vaše škola výjimečná?
Naše škola od roku 1952 připravuje učně a maturanty v technických oborech zejména pro potřeby
regionálních výrobních organizací. Zřizovatelem byl podnik a následně v nejrůznějších podobách stát. Od roku 2006 jsou zřizovatelizaměstnavatelé a škola se stala školskou právnickou osobou (nestátní nezisková organizace). Tím byla zařazena do kategorie soukromých škol s neinvestičním normativem max. 90% vůči státním a církevním školám bez ohledu na to, že nevybíráme školné a vyučujeme finančně jedny z nejnáročnějších, avšak nejpotřebnějších oborů. Výjimečnost spatřuji zejména v tom, že již devět let bezproblémově učíme náročné technické obory a vůči státním školám podobné velikosti na nás stát ušetří bezmála 5 mil. ročně. Škola je ve vzdělávání a výchově certifikována mezinárodní značkou kvality – ČSN EN ISO 9001:2009.
Platí vaši studenti školné?
Studenti v žádném oboru denního studia školné neplatí. Naopak v řadě oborů, zejména strojírenských, jsou nadstandardně finančně i materiálně podporování. Ve tříletých učňovských oborech žáci dostávají
v průběhu celé profesní přípravy i měsíční stipendium z rozpočtu Královéhradeckého kraje na základě podpory vybraných oborů.
Jaké obory vyučujete? O které je největší zájem?
Z maturitních oborů vyučujeme Informační technologie se zaměřením na počítačovou grafiku nebo programování a robotiku.Dále pak Mechanik strojů a zařízení a Mechanik seřizovač. Čtyři učňovské obory:Obráběč kovů, Nástrojař, Klempíř a Strojní mechanik. Nejpožadovanějším oborem zaměstnavatelů je obor Mechanik seřizovač, ke kterému si v rámci získané akreditace od MPO mohou naši studenti zhotovit pět samostatných profesních kvalifikací a po maturitě výuční list z oboru Obráběč kovů. V rámci rozvoje robotiky a to nejen v závodě Škoda Auto Kvasiny poptávka po absolventech robotiky značně převyšuje jejich skutečný počet. I v ostatních oborech však naši absolventi bez problému nacházejí uplatnění.
Máte problém s naplněním jednotlivých oborů?
Bohužel ano. Stále ještě u velké části veřejnosti, ale i učitelů na ZŠ, přežívá mýtus o technických oborech, zejména o strojírenských, jako o „špinavých" a málo finančně ohodnocených. Přitom dnes je
již opak pravdou! V tomto mají velkou rezervu sdělovací prostředky a pedagogické fakulty, jejichž absolventi jsou reálnou potřebou a prostředím zaměstnavatelů nedotčeni.
Budoucí adepty a rodiče často zajímá uplatnitelnost a perspektiva - jaké máte v tomto směru pro ně zprávy?
Na propagačních materiálech máme heslo "naši absolventi pracovní místa nevyhledávají, ale vybírají". A to je pravda i přes to, že v našem regionu je nejnižší nezaměstnanost. Vyučujeme obory, které zaměstnavatele regionu zoufale potřebují a na všech setkáních dávají najevo nutnost řešit nedostatek absolventů technických oborů.
Jakým způsobem u vás funguje spolupráce s firmami? Jaké akce podnikáte?
Se zástupci z firem jsme v každodenním kontaktu. V současné době je to zhruba 25 strojírenských firem z Podorlického regionu, které jsou vybaveny moderní technologií (CNC, roboty ...aj.) se kterými spolupracujeme zejména vykonáváním praxe našich žáků v odborném výcviku a to u maturitních oborů „L" a všech tříletých učebních oborů. V rámci projektu POSPOLU firmy spolupracují na efektivních úpravách ŠVP a podávání návrhů k úpravám RVP. Mimo častých porad jsme znovu oživili tzv.
„Prezentaci firem" určenou pro laickou i odbornou veřejnost. Na 4. 6. 2015připravujeme konferenci, na které vystoupí nejen zástupci organizací, Hospodářské komory, Úřadu práce, ale i představitelé zodpovědní za vývoj školstvív technickém vzdělávání.
Myslíte si, že prvky duálního vzdělávání mají u nás budoucnost?
Posílení duálního vzdělávání má smysl pro vyšší ročníky. Ne pro žáky 1. ročníků, kteří přišli ze ZŠ a v odborném výcviku si zvykají na režim, který doposud nepoznali. První ročník by měl být hlavně věnován praktickému seznamování s co nejvíce tematických okruhů pod vedením zkušeného mistra (nyní učitele odborného výcviku).
Co byste doporučil kolegům v jiných regionech, kteří zvažují zřízení podobného typu školy?
Aby se obrnili velkou dávkou trpělivosti a ani vzdáleně nečekali přiblížení se k průměrné mzdě, kterou statistiky pro školství uvádí. Pokud však mají skutečný vztah k výrobním organizacím, pak je radost podílet se na jejich rozvoji formou přípravy kvalitních absolventů dle skutečných potřeb praxe.
Pane řediteli, děkuji Vám za rozhovor.
- Věra Rojíčková
- /
-
kategorie Svaz v regionech