Situace s přepravní kapacitou v námořní přepravě komplikuje a zdražuje mezinárodní obchod

Vlivem pandemie COVID-19 i disproporce v tocích zboží mezi Asií (zejména Čínou) a zbytkem světa dochází k problémům s kapacitou v mezinárodní přepravě a k výraznému nárůstu její ceny.

První vlna pandemie COVID-19 počátkem roku 2020 zcela ochromila mezinárodní obchod. Země se uzavíraly, přepravovalo se jen minimum zboží a došlo tak mimo jiné i k omezení linek námořní přepravy. Nejmarkantněji se tato situace projevila v námořní přepravě mezi Asií, a v ní zejména Čínou, a Evropou či Amerikou. S obnovením výrobní a exportní činnosti v Číně ve 2. polovině roku zde začaly chybět kontejnery, které se prázdné hromadily v přístavech v Evropě, Americe i na dalších místech, čímž se významně zvedla cena námořní přepravy a prodlužuje se i její doba.

Situace tak může mít nemalý vliv na veškeré zboží dovážené do Evropy. Dovolujeme si Vás upozornit na informaci Obchodně - ekonomického úseku Velvyslanectví ČR v Pekingu, která se této problematice věnuje. K mírnému zklidnění situace by mohlo pomoci pozastavení výroby během oslav čínského Nového roku, nerovnováha však podle přepravních expertů ještě nějakou dobu potrvá vzhledem k pokračující pandemii i k faktu, že návrat prázdných kontejnerů či výroba nových  nějakou dobu potrvá.

Šeráková Petra
/
kategorie Informace z teritoria
zpět