Komise představila nouzový nástroj pro jednotný trh

Evropská komise představila dne 19. 9. 2022 návrh nařízení na vytvoření nového nástroje, který by se aktivoval podle stupně ohrožení fungování jednotného trhu – SMEI (Single Market Emergency Instrument).

Návrh se skládá z nařízení o SMEI + podpůrného balíčku změn příslušné odvětvové výrobkové legislativy ve formě nařízení a směrnice zavádějící nouzové postupy pro posuzování shody a dozor nad trhem výrobků, na které se tato odvětvová legislativa vztahuje. Tiskovou zprávu Komise naleznete zde .

Jaké jsou  důvody a cíle návrhu

Jednotný trh je jednou z největších aktiv EU a představuje páteř hospodářského růstu a blahobytu EU. Nedávné krize, jako je pandemie COVID-19 nebo ruská invaze na Ukrajinu, ukázaly, jak křehký může být jednotný trh v případě nepředvídaných narušení, a zároveň, jak moc se evropská ekonomika a všechny její zúčastněné strany spoléhají na řádně fungující jednotný trh. V budoucnu mohou kromě geopolitické nestability, změny klimatu a následných přírodních katastrof, ztráta biologické rozmanitosti a globální ekonomická nestabilita vést k dalším, novým nouzovým situacím.

Dopad krize na jednotný trh může být dvojí. Na jedné straně může krize vést k odhalení překážek volného pohybu v rámci jednotného trhu, a tím k narušení jeho fungování. Na druhou stranu může krize prohloubit nedostatek zboží a služeb souvisejících s krizí. Cílem návrhu je proto řešit dva samostatné, ale vzájemně související problémy: překážky volného pohybu zboží, služeb a osob v době krize a nedostatek zboží a služeb souvisejících s krizí.

V úzké spolupráci se všemi členskými státy za využití dalších stávajících krizovými nástrojů EU poskytne SMEI silnou agilní strukturu řízení a také cílený soubor nástrojů k zajištění hladkého fungování jednotného trhu v jakémkoli typu budoucí krizePřidanou hodnotou EU tohoto nástroje je stanovit mechanismy pro rychlý a strukturovaný způsob komunikace mezi Komisí a členskými státy, koordinaci a výměnu informací, když je jednotný trh napjatý, a umožnit přijmout nezbytná opatření transparentním a inkluzivním způsobem. 

SMEI si klade za cíl vytvořit komplexní architekturu připravenosti a reakce na krize složenou z následujících hlavních složek:

– poradní skupina;

– rámec pro pohotovostní plánování;

– rámec pro bdělost jednotného trhu a

– rámec pro mimořádné situace na jednotném trhu

Komise rovněž navrhuje zjednodušený, ale také posílený systém oznamování ze strany členských států ohledně opatření, která mají být přijata v době krizí, včetně „černé listiny“ zakázaných praktik.  Veřejné konzultace: Zainteresované strany vyjádřily podporu pro větší koordinaci a transparentnost, opatření k zajištění volného pohybu pracovníků, zrychlená oznámení o vnitrostátních opatřeních, zrychlené postupy pro vývoj a zveřejňování harmonizovaných norem, unijní a národní jednotná informační místa. Členské státy vyjádřily podporu opatřením, jako je koordinace veřejných zakázek, zrychlené posuzování shody a lepší dozor nad trhem. Podnikatelské organizace vyjádřily silné obavy z rozsahu připravované regulace (zařazení strategických nezávislostí), povinných opatření zaměřených na hospodářské subjekty a z toho zda SMEI bude respektovat všechna zavedená pravidla o obchodních tajemstvích a hospodářské soutěži a odpovědnost zda řešení a zvládnutí krize z velké části zůstane na průmyslu prostřednictvím jeho dobrovolného zapojení.

První reakce byznysu:

 Byznys shledává jako pozitivní, že SMEI podrobně definuje zakázaná omezení svobod jednotného trhu a zavádí se opatření pro správní spolupráci a transparentnost pro členské státy, ačkoli se zdá, že v rámci chybí ustanovení o důsledcích v případech, kdy členské státy nedodržují požadavky (např. co se stane v případech neoznámení omezení přijatých na vnitrostátní úrovni). Podpůrný balíček změn odvětvových právních předpisů přines rychlejší přístup výrobků na trh v době krize, usnadnění postupů posuzování shody a posílení dozoru nad trhem, aby byly zajištěny rovné podmínky.

Co vidí byznys jako negativní, je že oblast působnosti návrhu je velmi široká a zabývá se nejen ochranou svobod jednotného trhu v době krizí, ale také strategickými závislostmi a výzvami dodavatelských řetězců. Mnohá veřejná intervenční opatření, i když nezbytná v mimořádných situacích, nesplňují kritéria přiměřenosti a nezbytnosti. Opatření v rámci fáze „bdělosti“ i „nouzové“ fáze kladou dodatečné a nepřiměřené požadavky na hospodářské subjekty v době krizí. SMEI navíc předepisuje značné pokuty za nedodržení některých požadavků veřejného sektoru. Taková ustanovení platí v době, kdy podniky musí bojovat o své přežití. Některá opatření ke zmírnění krize mají přednost před smluvním právem, zpochybňují ochranu obchodně citlivých informací nebo zcela popírají tržní ekonomiku. Návrh by mohl mít dalekosáhlé důsledky pro naše vztahy s obchodními partnery mimo EU. 

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

kategorie EU infoservis
zpět