Stanovisko ke Státnímu rozpočtu 2012 a k rozpočtové politice 2013-2014
Svaz předložil při tripartitním jednání své připomínky k návrhu Ministerstva financí ČR ke státnímu rozpočtu.
Podklad pro jednání je zpracován a předkládán pouze MF ČR. Prozatím nemáme k dispozici návrh, nad kterým by se shodla vládní koalice. Předpokládáme, že jednání v koalici bude znamenat změnu mnohých návrhů. Na veřejnost působí negativně rozpory uvnitř vládní koalice ohledně návrhu, stejně tak, že jednání probíhají velmi dlouho.
- A) Obecné připomínky ke koncepci návrhu SR
Je chybou, že předkládaný materiál neobsahuje problematiku ekonomického růstu a konkurenceschopnosti, a to z těchto důvodů:
- Snížení deficitu nelze řešit pouze úsporami a zvyšováním daní a poplatků. Tento způsob znamená zatížení podnikové sféry i obyvatelstva. Ekonomický růst v určité úrovni vytváří podmínku pro snížení deficitu rozpočtu.
- MF ČR ve svých návrzích předpokládá ekonomický růst 1,6 % v roce 2013, 2,7 % v 2014 a 3,6 % v 2015. Zajištění ekonomického růstu v této úrovni předpokládá nejen vývoj vnějšího okolí, ale i aktivní politiku na jeho podporu.
- Vývoj v letech 2009-2011 ukazuje na zaostávání hospodářského růstu v ČR za zeměmi jako Slovensko či Polsko.
Z těchto důvodů požadujeme doplnit návrhy o zhodnocení z hlediska dopadů na:
- ekonomický růst
- konkurenceschopnost
Podpora růstu a zvyšování kvality podnikatelského prostředí vytvářejí zázemí pro zisky, investice a tím i pro lepší vývoj veřejných financí.
Nejen spotřeba tvoří HDP, ale i růstové faktory ekonomiky, kterými jsou export a investice firem (průmysl, stavebnictví atd.). Rozvoj těchto sektorů vytváří základní podmínky pro zaměstnanost a růst spotřeby.
Přes dobré výsledky zahraničního obchodu klesají ceny (ceny tuzemských produktů klesly v zahraničí o 17%, čímž se snížila ziskovost českého průmyslu z hlediska EBITDA) a zisky tomu neodpovídají, což představuje nižší odvody na daních.
Proto je potřeba podporovat inovace, zajistit odpovídající podmínky ve vzdělávání a tím vytvořit předpoklady pro zvýšení přidané hodnoty a obnovení konkurenceschopnosti, čímž díky zvýšení ziskovosti firem se zvýší i odvody do státního rozpočtu.
V návrhu postrádáme i vazbu na ostatní vládou již přijaté dokumenty, jakými jsou například Proexportní strategie nebo Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti.
Z hlediska zajištění přijatelné úrovně ekonomického růstu požadujeme:
- Předložit jasný program na podporu ekonomického růstu
- Zpracovat vizi dalšího vývoje veřejných rozpočtů v kontextu celkové hospodářské politiky
- Nesnižovat výdaje na investice s vysokým multiplikačním efektem
- Nezahrnovat do úspor oblasti, jakými jsou podpora exportu, podpora aplikovaného výzkumu a vzdělávání
- Poznámka: V dokumentu MF se předpokládá, že by se měly zahraniční zastoupení zredukovat minimálně o 10 % a není upřednostněn aplikovaný výzkum. Nejde pouze o objem prostředků, ale i o nastavení systému, aby byl co nejúčinnější. Viz například problém školství (deficit technicky vzdělaných atd.)
Úsporná opatření musí směřovat především do:
- snížení provozních nákladů veřejné správy
- zefektivnění veřejných zakázek
Kriticky hodnotíme strukturu a rozsah objednávek státní správy od externích dodavatelů. Často jde o záležitosti, které by měly být řešeny v rámci profesní činnosti stálé administrativy. Výdaje na nakupované služby se pohybují v řádu 35 mld. Kč. Navrhované úspory provozních nákladů jsou v zásadním rozporu s výsledky, které musela dosáhnout podniková sféra.
Důležitým předpokladem pro splnění cílů v oblasti veřejných rozpočtů je udržení sociálního smíru
Z hlediska navrhovaných opatření považujeme za nezbytné zajistit podmínky pro akceptování nepopulárních kroků veřejností prostřednictvím prokázání vůle vlády dosáhnout podstatně lepších výsledků při nakládání s veřejnými prostředky, a to i včetně radikálního omezení korupce.
V této souvislosti upozorňujeme, že chybí důraznější opatření v oblasti daňových úniků. Neustále také upozorňujeme na netransparentnost veřejných rozpočtů z hlediska vyhledávání informací („rozklikávací“ rozpočet).
Vláda v rámci projednávání daného tématu musí předložit jasnou informaci o stavu čerpání, o rizicích a způsobech, jak bude situaci řešit.
SPČR stejně jako ostatní veřejnost velmi negativně vnímá informace o rizicích vyplývajících z pozastavení čerpání prostředků ze SF EU.
Takové riziko považujeme za fatální selhání státní administrativy. Konstatujeme, že jsme na něj dlouhodobě upozorňovali, a to bez ekvivalentní odezvy. Považujeme za chybu, že materiál nezohledňuje možný dopad na deficit veřejných rozpočtů vyplývající z možného neproplacení certifikovaných výdajů. Přitom může jít o dopady v řádech desítek miliard Kč, které mohou mít negativní dopad do deficitu státního rozpočtu již v roce 2012.
Přijímaná opatření jsou koncipována jako dočasná, nemají oporu v návazných reformách. Vzhledem k vývoji rozpočtů a programu fiskální konsolidace nelze připustit, aby řešení měla dočasný charakter. Jde o permanentní strukturální problém. K deficitům dochází i v době ekonomického růstu, základní příčinou není ekonomický cyklus.
Deklarovaná dočasnost návrhů změn vážně ohrožuje stabilitu prostředí. Podniková sféra ji vnímá jako velmi důležitou podmínku pro zlepšení kvality podnikatelského prostředí a pro aktivity v oblasti investic a zaměstnanosti.
Proto požadujeme, aby opatření byla formulována:
- jako koncepční dlouhodobě podporující restrukturalizaci veřejných rozpočtů
- na základě politického konsensu
- tak, aby nevedla k častým změnám v legislativě
- B) Pozice SP ČR k zatím předloženým návrhům:
- Zvýšení sazeb DPH
- Toto řešení má naši podporu, přestože si uvědomujeme negativní důsledky tohoto opatření (snížení kupní síly obyvatel, přeshraniční nákupy, možný tlak na mzdy, dopady na sociálně slabší…). A to z důvodů, že:
- nejméně omezuje konkurenceschopnost
- představuje snadno vybíratelnou daň
- Podporu vyjadřujeme za podmínky, že vláda bude účinně řešit daňové úniky
- Zavedení uhlíkové daně
- Nesouhlasíme, nevidíme důvod předhánět evropskou legislativu tvorbou vlastní nepropracované legislativy
- Návrh počítá pouze se zavedením daně na uhlí a topné oleje, vynechává plyn, tím dochází k jeho neodůvodněnému zvýhodnění
- Požadujeme prokázat efektivitu z hlediska ŽP, energetiky a fiskálu (nutno provázat na všechny tři aspekty, jež jsou součásti jednotlivých rámcových politik - SEK, Státní politika ŽP...
Příjmy z prodeje povolenek přidělit do příjmů rozpočtu- Nesouhlasíme s tímto řešením, protože tyto prostředky by se měly vrátit do průmyslu, inovací a V&V
Zdvojnásobení sazeb daně z elektřiny
- Nesouhlasíme
- Toto opatření by zvyšovalo již tak vysoké ceny energií (Průzkumy SP ČR jasně hovoří o negativním vlivu růstu cen energií na konkurenceschopnost)
DPFO
-
- Nesouhlasíme se zvýšením sazby o 1 procentní bod z důvodů zvýšení nákladů práce
- Akceptujeme zavedení dalšího pásma s vyšší daňovou sazbou (progrese) jako solidární podíl vysoce příjmových na snížení deficitu
- Souhlasíme se zrušením „zaměstnaneckého paušálu“ ve výši 3000 Kč, který byl chybou při projednávání zákona v parlamentu
- Zavedení srážkové daně vůči daňovým rájům
- Souhlasíme za podmínky, že stát bude schopen tuto daň efektivně vybírat (v tom vidíme základní problém)
- Souhlasíme za podmínky, že stát bude schopen tuto daň efektivně vybírat (v tom vidíme základní problém)
- Výdajové paušály OSVČ
- Souhlasíme s nutností úpravy
- Je potřeba jednat o konkrétních úpravách
- Důvodem našeho souhlasu je solidární účast všech skupin v ekonomice ke snížení deficitu a odstranění neodůvodněných rozdílů mezi OSVČ a zaměstnanci i zaměstnavateli
- Zrušení osvobození zemního plynu pro vytápění domácností
- Nesouhlasíme
- Nevěrohodný ekologický efekt, výrazné zdražení plynu domácnostem povede k opačným výsledkům prostřednictvím spalování odpadu
- Důchody
- Požadujeme vytvořit nový vzorec na valorizaci, který bude respektovat reálné možnosti
V Praze dne 23.3.2012
- Mostýn Milan
- /
-
kategorie Stanoviska SP ČR