Požadujeme efektivní mýtný systém na silnicích 1. třídy

Dálnice ŠJů Wikimedia Commons

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) společně se svým členem Svazem dopravy ČR v souvislosti se snahou vlády zpoplatnit po roce 2019 silnice 1. třídy pro dopravu těžkých nákladních vozidel žádají, aby zvýšené náklady nedopadly na dopravce, lokální podnikatele a aby mýtný systém byl efektivní. Rozsah zpoplatněných silnic a rozšíření mýtného systému bude předmětem dalších jednání, zatím se avízovaně týká 850 až 3 000 kilometrů. Vláda záměr Ministerstva dopravy schválila na svém jednání 7. listopadu, uveden je v Koncepci zpoplatnění pozemních komunikací v České republice.

 „Stát musí zajistit mýtný systém, který bude dlouhodobý, stabilní, efektivní a zároveň nebude neúměrně zatěžovat dopravce a tím i ostatní podnikatele a spotřebitele, na které by tyto náklady nakonec dopadly,“ uvedl prezident SP ČR Jaroslav Hanák.

Podle SP ČR musí rozsah zpoplatnění mýtným systémem vycházet z důkladné analýzy nákladovosti. Stanovisko tohoto nejvýznamnějšího zaměstnavatelského svazu vychází z toho, že „mýto v našich podmínkách nemůže sloužit jako regulační nástroj, protože neexistují reálné dopravní alternativy“.

Proto je podle SP ČR i Svazu dopravy při úvahách o změně rozsahu nezbytně nutné:
  • jakékoliv rozšíření mýtného systému posuzovat z pohledu jeho efektivity a dopadů na místní podnikatele,
  • maximální podíl provozních a investičních nákladů stanovit na 20 % předpokládaného výběru za stávajících mýtných sazeb,
  • do nákladů na mýto zahrnout i náklady na kontrolní činnost a obslužná místa,
  • lokality, kde se prokáže určitý podíl zbytné dopravy, řešit místní úpravou – zákazovými značkami,
  • chápat regulační funkci mýta pouze ve smyslu podpory ekologických vozidel a vozidel hromadné dopravy osob nastavením zvýhodněných sazeb.

Klíčový úkol mýtné koncepce vidí svazy v zajištění prostředků pro budování silniční infrastruktury pokud možno s co nejnižšími náklady, nikoliv v zajištění profitu pro dodavatele systému. Mezi kritérii pro rozhodnutí vlády o případném rozšíření zpoplatnění je třeba zejména zohlednit efektivitu výběru a dopad na lokální podnikatele.

Tisková zpráva ke stažení zde.

Foto: ŠJů, Wikimedia Commons

 

Kateřina Pavlíková
/
kategorie Tiskové zprávy
zpět