Svaz dopravy jednal o posudcích EIA i mýtném

V Česku jsou ohroženy dopravní stavby za 200 miliard.

Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) a zároveň Svazu dopravy ČR (SD) Jaroslav Hanák upozornil na včerejší valné hromadě Svazu dopravy na hlavní problémy v oblasti dopravy - stav dopravní infrastruktury,  situace kolem posudků vlivu na životní prostředí (EIA) a neustálé oddalování rozhodnutí ohledně budoucnosti výběru mýtného v Česku. 

V Česku je ohroženo zhruba 100 až 150 silničních staveb v hodnotě až 200 miliard korun. Tyto stavby mají posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992 a Evropská unie požaduje posudky nové. Hrozí, že ČR na tyto stavby nebude moci čerpat evropské dotace. "Jestli předseda vlády nezváží své osobní angažmá v této problematice, bude mít ČR velké problémy s výstavbou dopravní infrastruktury a s čerpáním evropských peněz do budoucna," uvedl prezident Hanák. Kvůli problému s posudky EIA bude jednat premiér Bohuslav Sobotka s předsedou Evropské komice Jean-Claudem Junckerem v Bruselu.


Členové SD dle slov prezidenta Hanáka rovněž podporují návrh ministra dopravy Dana Ťoka, který se valné hromady rovněž zúčastnil, aby byla smlouva na provozování systému elektronického mýta prodloužena po 1.1.2017 firmě Kapsch. "Je to problematika, která je zbytečně zpolitizovaná, řekl bych že nezodpovědně. Smlouva s Kapsch by měla pokračovat další nejméně tři roky s tím, že firma Kapsch je připravena nabídnout další zvýhodňující podmínky, ať již provozní nebo finanční," dodal.

Tématem jednání valné hromady byla rovněž kritická situace vodní dopravy v Česku a dlouhodobě diskutovaná výstavba jezu na Labi v Děčíně. Vláda sice zahrnutí oblasti Porta Bohemica do soustavy chráněných lokalit Natura 2000 neschválila, z EU však již přišlo další upozornění. Ministr dopravy Dan Ťok v souvislosti s jezem zmínil i slíbenou spolupráci Saska v případě podání přeshraničního posudku EIA. Problematika vodní dopravy a nezaplacených škod po povodních z roku 2013, které mělo Ministerstvo financí rejdařům vyplatit, bude tématem jednání tripartity (RHSD) v dubnu.

Prezident Hanák považuje také za správné rozhodnutí převedení nádraží na SŽDC, ale doufá, že nebude převod trvat příliš dlouho. Zároveň upozornil na předimenzovanou trať Praha-Ostrava, která je tak pro nákladní dopravu téměř nepoužitelná. V souvislosti s leteckou dopravu SD podporuje výstavbu další dráhy na Letišti Praha jakožto klíčového letiště ve střední Evropě. Zmínil také zájem společnosti Travel Service o většinový podíl v ČSA, Travel Service by se tak stal národním dopravcem.

Kateřina Pavlíková
/
kategorie Tiskové zprávy
zpět