Stanovisko SP ČR k návrhu rozpočtu a střednědobého výhledu Státního fondu dopravní infrastruktury v letech 2013 - 2015 .
Zásadní připomínky:
|
Rozpočet nereaguje na schválené strategické materiály o konkurenceschopnosti České republiky, ze kterých vyplývá nutnost dobudování kvalitní páteřní dopravní infrastruktury - což nelze realizovat při sníženém objemu prostředků na rok 2013 ve výši 37 mld. Kč.
|
|
-
Z hlediska udržitelnosti finančního plánování je nutné garantovat doplnění případného propadu zvýšením dotace ze státního rozpočtu.
-
Nebezpečí nedočerpání prostředků OPD – vzhledem k výraznému snížení objemu zdrojů pro dopravní infrastrukturu pro rok 2013 oproti roku 2012 (pokles ze 41 mld. Kč na 37 mld. Kč).
-
Dojde k omezení oprav a údržby i pro dofinancování běžících projektů OP Doprava. Při, v současné době předpokládané chybovosti projektů OP Doprava, nelze garantovat dočerpání všech alokovaných zdrojů EU. Za minimální požadavek v tomto směru považujeme ponechání limitu národních prostředků na úrovni roku 2012, tj. navýšení o 4 mld. Kč na celkových 41 mld. Kč a souhlas s dočerpáním úvěru EIB – pro rok 2013 ve výši 3,034 mld. Kč.
-
Nemožnost zahájit projekty nové finanční perspektivy EU 2014 – 2020. Současná úroveň rozpočtu SFDI pro roky 2014 a 2015 neumožňuje zahájit čerpání finančních prostředků EU z nové finanční perspektivy v těchto letech, neboť není možné zajistit dostatek národních zdrojů na spolufinancování fondů EU.
-
Nezbytnost připravit se na nové programovací období EU v období 2014 – 2020. Dlouhodobost přípravy infrastrukturních projektů si vyžaduje pokračování přípravy klíčových projektů i při omezeném výdajovém rámci roku 2013. V opačném případě hrozí, že nebudeme schopni od roku 2014 čerpat prostředky z EU.
|