Stanovisko ke Konvergenčnímu programu ČR
Stanovisko ke Konvergenčnímu programu České republiky.
Předložený konvergenční program odráží ve své obecné rovině v současné době narůstající názor negativního vlivu další fiskální konsolidace na ekonomiku, když zmírňuje původní cíle v oblasti poměru deficitu veřejných financí k HDP pro střednědobý horizont a odkládá cíl vyrovnaného rozpočtu v roce 2016. I doporučení ze strany ratingových agentur odráží nutnost zohlednit obě strany – fiskální konsolidaci a stabilitu ekonomiky. Na druhou stranu upozorňujeme na nutnost dalších reforem na ozdravení veřejných financí, zejména co se týká strukturálních deficitů. Současně nastavené systémy a existující neefektivnosti ekonomiku rozhodně dlouhodobě stabilizovat nebudou. Významných pokroků zatím dosaženo nebylo. Také řada opatření ze strany vlády měla pouze dočasný charakter a není jasné další směřování, i vzhledem k parlamentním volbám v roce 2014.
Připomínky:
- Obecná:
- Ve zprávě je opomíjeno demotivující prostředí plynoucí z korupčních afér a vymahatelnosti práva pro menší subjekty
- Kapitola 1
- Jako priorita hospodářské politiky uvedeno nalezení hospodářsko-politického mixu, který v krátkém období minimalizuje negativní vazbu mezi růstem ekonomiky a efekty fiskální konsolidace. Prozatím praxe takovémuto postupu neodpovídala a velmi často nedocházelo ke sladění celkové hospodářské politiky s politikou rozpočtovou. Bohužel celková hospodářská politika s jasnou vizí absentuje. Upozorňujeme na nutnost analýzy dopadů jak v krátkém tak dlouhém období a nutnost komunikace se subjekty, kterých se dané kroky týkají. Upozorňujeme také na ukazatel HDP jako z části statisticko-účetní ukazatel, kde ne všechna opatření pro „růst“ v krátkém období nemusí být“ prorůstová“ v klasickém ekonomickém pojetí a naopak.
- Upozorňujeme na nutnost opatrného přístupu k doporučení Rady ohledně přesunu zdanění od práce směrem ke zdanění nemovitostí a k environmentálním daním. Otázka environmentálních daní musí také odrážet náklady na energii, investice do nových technologií, přísnou regulaci apod. Nelze zatěžovat ekonomiku dalšími náklady snižující její konkurenceschopnost.
- Připomínáme, že procyklické působení fiskální politiky není jen o sumách výdajových škrtů, ale i o struktuře, transparentnosti, důvěryhodnosti apod. Lze provést řadu opatření rozpočtově neutrálních, která mohou vytvořit podmínky pro dlouhodobou stabilitu a podnikatelské prostředí. Ta jsou v dokumentu a v postupech vlády často opomíjena.
- Vítáme odložení cíle dosažení vyrovnaného schodku v roce 2016, zejména pak byl-li by dosahován stejnou politikou jako doposud. Vítáme také zaměření výdajové strany více na obnovení investiční části výdajů. Nicméně upozorňujeme na nutnost v reformách pokračovat a také na skutečnost, že ne veškeré oblasti, včetně investičních, jsou pouze „o výši“, ale také o struktuře a efektivitě. Navíc, uvedené hodnoty poměru deficitu veřejných rozpočtů k HDP jsou udržovány na úrovni 2,8 % do roku 2016 (Tabulka P. 6), a to i v letech, kde jsou uvažovány růsty. To v podstatě znamená hodnotově narůstající deficity i v době, kdy je ekonomika dle predikcí MF ČR nad potenciálem, měřeno tempem růstu HDP.
- Subkapitola strukturálních politik je psána v obecných cílech označených jako nejdůležitější. Formulace jako například „dále pak bude zlepšen proces zadávání veřejných zakázek a zvýšena jeho transparentnost“. S tím nelze nesouhlasit, nicméně vhodnější by bylo uvést konkrétní kroky s harmonogramem a očekávanými přínosy.
- Kapitola 2
- K makroekonomickémi scénáři stanovisko dávat nebudeme. V predikci reálného vývoje HDP pro rok 2013 a 2014 se výrazně neodlišujeme, i když naše struktura je mírně odlišná. Nepovažujeme v současnosti za příliš smysluplné uvedené hodnoty rozporovat. Zdůrazněna by měla být rizika a signály budoucího vývoje, stejně jako citlivostní scénáře. Cesta ke stabilizaci a oživení může být mnohem „delší a křehčí“.
- Zhodnocení dopadů nejvýznamnějších strukturálních reforem na růst považujeme za mírně zavádějící, které jsou ty “významné strukturální reformy“, které opravdu pomohou vytvořit v naší ekonomice podmínky pro dlouhodobý růst?
- Kapitola 3
- Korekce neuznaných výdajů EU je prezentována primárně jako statistická úprava. Postrádáme řešení nápravy dané situace, nastavení opatření, aby se nic podobného neopakovalo a jejich zmínění. Také by bylo vhodné zmínit, jak Česká republika zajistí, aby prostředky byly vyčerpány jinou cestou. Čerpání (efektivní, maximální atd.) prostředků ze SF EU by mělo být jednou z priorit, jsou-li na ní navíc navázány další klíčové výdaje rozpočtu, jako je například doprava. Upozorňujeme také na riziko významné provázanosti investičních výdajů na SFEU, nejen z pohledu rizika nezískání dotací, ale také z pohledu dlouhodobé struktury národních veřejných rozpočtů.
- Absence daňových diskrečních změn. Z dokumentu není zcela zřejmé, zda tedy dojde k nějakým změnám od roku 2014 a k jakým. Některá dílčí opatření z oblasti daní jsou požadována s platností od roku 2014. Souhlasíme ale, že by neměly být měněny sazby daní či zaváděny daně nové. Ohledně JIM nevěříme v jeho funkční realizaci od 1.1.2015 tak, aby to opravdu dle cíle zjednodušilo administrativu (nejen státu, ale i podnikům) a nepřinášelo problémy.
- Do jaké míry můžeme považovat výroky ohledně změn či „upuštění od změn“ daní ze strany vlády jako závazné?
- Zvolen konzervativní odhad nulových příjmů z emisních povolenek. Chybí pak vysvětlení, jak budou zdroje, se kterými rozpočet počítal, nahrazeny?
- Oblast výdajů – postrádáme plán na snižování počtu zaměstnanců veřejného sektoru (v posledních letech se spíše zvyšoval)
- Kapitola 4
- Je uvedena analýza citlivosti. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o dokument zabývající se veřejnými financemi, není zcela jasné, zda by vláda v daných scénářích žádné kroky neprováděla. Citlivostní scénáře se většinou kromě účelu zjištění dopadů možných rizik používají pro stanovení postupů či nástrojů v případě nastání právě pesimističtějších variant. Tedy pro „určitou připravenost“. Požadujeme za vhodné zmínění reakce vlády v případě nastání dílčích scénářů a uvedení, zda by vláda i nadále udržovala cíl poměru deficitu k HDP. Z dané kapitoly to není zřejmé, neboť je v tabulkách uveden dopad na saldo a dluh sektoru vládních institucí, ale už ne, zda by toto saldo bylo akceptováno, či zda by to vyžadovalo další kroky ze strany vlády – kolik a v jakém rozsahu?
- Kapitola 6
- Jednotné inkasní místo. Zde opakujeme naše obavy o včasnou a „správnou“ implementaci. Ohledně zajištění fungování SW systémů, ohledně propagace a školení uživatelů, ohledně rizika předraženosti systému, ohledně zajištění koordinace příslušných ministerstev apod. K tomuto tématu by měla být vedena otevřená přímá komunikace.
- K uvedeným zákonům v dané kapitole jsme předkládali připomínky separátně v rámci připomínkových řízení.
- Program Zelená úsporám. Upozorňujeme na odhad zdrojů ve výši 28 mld. Kč vs. konzervativní přístup k příjmům z emise povolenek v kapitole 3.
V Praze 18. dubna 2013
- Aliapuliosová Eva
- /
-
kategorie Stanoviska SP ČR