Zajistili jsme odstranění další legislativní překážky rozvoje elektromobility v ČR

MPSV na námět Svazu průmyslu stanovilo referenční cenu elektřiny pro dobíjení elektromobilů a proběhla též související úprava zákona o daních z příjmů. Tím se podařilo odstranit administrativní překážku, která zbytečně omezovala atraktivitu a širší využití elektromobilů v rámci firemních vozových parků. Referenční cena tudíž může být využita pro stanovení výdajů jak v případě soukromých vozidel pro služební účely tak v případě služebních vozidel.

Již dříve (pro rok 2020) jsme prosadili publikování referenční ceny elektřiny (podrobněji zde), a to v rámci vyhlášky určující průměrné ceny pro účely poskytování cestovních náhrad. Referenční cena pro dobíjení elektromobilů pro rok 2021 je stanovena na 5,0 Kč za 1 kWh elektřiny (aktuální znění vyhlášky ve Sbírce naleznete například zde). Ve vyhlášce se tak díky Svazu a jeho členským organizacím nyní již pravidelně objevuje jako "pohonná hmota" i elektrická energie.

Na publikaci referenční ceny navazuje i opatření zakomponované do tzv. daňového balíčku, které již nabylo platnosti. Tím se podařilo upravit tuto oblast i pro služební vozy, jde tedy o možnost využití referenční ceny z vyhlášky i pro vozy v obchodním majetku společnosti. Samotná referenční cena byla beze změn v daňovém balíčku využitelná pouze pro náhrady služebně využívaných soukromých elektromobilů.

Finální znění daňového balíčku v rámci zákona o daních z příjmů konkrétně uvádí, že „pro stanovení výdajů za pohonné hmoty spotřebované vozidlem, které má elektrický pohon nebo hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor, lze použít průměrnou cenu elektřiny stanovenou pro účely poskytování cestovních náhrad podle zákoníku práce.“ Referenční cena tak může být využívána i při domácím dobíjení služebních vozů. Jak víme z praxe, je při domácím dobíjení obtížné zajistit potřebný doklad. Při dobíjení z vlastní zásuvky totiž „nedostanete paragon“ jako např. u veřejné dobíjecí stanice, takže v takových případech lze použít referenční cenu, což významně usnadňuje potřebnou administrativu.

Pro doplnění, článek shrnující změny v daňovém balíčku naleznete zde. Dále upozorňujeme na loňskou brožuru Daňové otázky elektromobility, kde jsou nyní realizované změny avizovány a podrobně vysvětleny.

Autoři: Bohuslav Čížek a Vladimír Štípek

kategorie Z hospodářské politiky
zpět