Stanovisko k plnění povinnosti státu rekonstruovat své budovy

Čl. 5 Směrnice Evropského parlamentu a rady 2012/27/EU ze dne 25. října 2012 o energetické účinnosti, o změně směrnic 2009/125/ES a 2010/30/EU a o zrušení směrnic 2004/8/ES a 2006/32/ES (dále jen „směrnice“), stanovuje povinnost členským státům, počínaje 1. lednem 2014, každoročně renovovat 3 % celkové podlahové plochy vytápěných nebo chlazených budov ve vlastnictví a užívání jeho ústředních institucí s cílem splnit alespoň minimální požadavky na energetickou náročnost.

Členské státy měly na výběr ze dvou variant, jak splnit povinnosti vyplývající z čl. 5 směrnice, a to „standardním“ způsobem vycházející z čl. 5 odst. 1 směrnice (každoroční renovací 3% podlahové plochy fondu nevyhovujících budov) nebo „alternativním“ přístupem, který je popsán v čl. 5 odst. 6 směrnice (výše úspor energie musí odpovídat úsporám energie, kterých by se dosáhlo každoroční renovací 3% podlahové plochy fondu nevyhovujících budov). Volba přístupu nemá vliv na velikost cílového snížení energetické náročnosti budov. Rozdíl je pouze ve způsobu dosažení tohoto cíle.

V roce 2013 se Česká Republika přihlásila k „alternativnímu“ způsobu plnění cíle a pokusila se náročnost tohoto cíle uměle snížit vyřazením rozsáhlého a značně opotřebeného nemovitostního fondu Vězeňské služby ČR ze seznamu nemovitostí podléhajících povinnosti dosahovat energetické úspory. Po zamítnutí tohoto záměru ze strany Evropské komise je realizace závazku ohrožena. Svaz průmyslu ve svém stanovisku kritizuje metodiku, s níž předkladatel materiálu k plánu dosahování úspor v budovách ústřední státní správy ČR přistupuje. Požaduje doplnit některé informace a osvětlit detailněji způsob výpočtu našeho konečného a platného závazku.

Celé stanovisko naleznete zde.

Jan Šebesta
/
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět