Stanovisko k návrhu nařízení vlády o kompenzacích poskytovaných na dodávku elektřiny a plynu za stanovené ceny

Nařízení vlády stanovuje postupy při výpočtu a úhradě prokazatelné ztráty a přiměřeného zisku obchodníkům s elektřinou a plynem a výrobcům elektřiny a plynu, kteří zákazníkům dodávají elektřinu nebo plyn za cenu stanovenou nařízením vlády č. 298/2022 Sb. o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci.

 

Stanovisko a vybrané argumenty Svazu průmyslu


Svaz upozorňuje na nezbytnost detailní právní úpravy principu, procesu a postupů závěrečného vypořádání měsíčních kompenzací. Kompenzační mechanizmus musí zajistit po konci rozhodného období takové vypořádání, které ve smyslu prováděného zákonného ustanovení pokryje přiměřený zisk a prokazatelnou ztrátu za celé období roku 2023 beroucí v potaz skutečné rozložení dodávky elektřiny nebo plynu na kompletní portfolio zákazníků. Závěrečné vypořádání musí umožnit objektivní posouzení prokazatelné ztráty a přiměřeného zisku na celkových ročních datech za všechny zákazníky a celkové realizované dodávky elektřiny a plynu.

Dále Svaz například navrhuje:

  • jednoznačně vyjasnit definici některých smluvních vztahů a rozdíly tak, aby nedocházelo k výkladové nejasnosti. Návrhy úprav pro smlouvy typu B a C Svaz překládá, ostatní je nezbytné diskutovat;
  • odstranit kalkulační propočet ceny elektřiny nebo plynu podle § 6, protože požadavek je pouze u smluv typu B, zatímco u jiných typů smluv tento požadavek není. Tento přístup může vést k nepřesnostem při alokaci nákladů a k dopadům do celkové výše kompenzací;
  • doplnit definici „stanovené ceny“ a „sjednané ceny“ elektřiny nebo plynu podle nařízením vlády č. 298/2022 Sb., o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci;
  • rozšířit mimořádnou zálohu na měsíční kompenzaci také na březen 2023 a posunout termíny pro podávání žádostí o mimořádnou zálohu a její úhradu, aby byly zajištěny dostatečné finanční prostředky pro obchodníky na pořízení energie v průběhu období dodávky;
  • upravit přílohy podle výše uvedených připomínek a zejména upravit přílohy č. 3 a 4, které negarantují obchodníkům úhradu přiměřeného zisku a oprávněných nákladů na zajištění dodávky elektřiny nebo plynu za stanovenou cenu v mimořádné tržní situaci pro významnou část portfolia dodávky. Přílohy tak jsou v rozporu s § 19f energetického zákona;

Celé stanovisko zde.

kategorie Stanoviska SP ČR
zpět