Svaz uplatnil připomínky k transpoziční novele energetického zákona

Svaz uplatnil v rámci mezirezortního připomínkového řízení připomínky k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony ze dne 21. září 2023. 

 

Transpoziční novela

Hlavním cílem předmětné novely byla implementace zbylých částí Směrnice (EU) 2019/944 ze dne 5. června 2019 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou, jakož i úprava legislativy v souvislosti s Nařízením (EU) 2019/943 ze dne 5. června 2019 o vnitřním trhu s elektřinou. Tj. zakotvení institutu agregace, pravidel pro ukládání elektřiny, smluv s dynamickým určováním ceny, inteligentního a podružného měření, cenových srovnávačů ale i kapacitních mechanismů. Novela ale také reagovala na události uplynulých dvou let a mění pravidla pro zajištění obchodníků (tzv. index zajištění), stanovuje překážky pro udělení licence pro obchod a mění další související ustanovení, u ukončování produktů apod. Rovněž se zavádí certifikace provozovatele zásobníku plynu a dále doplňují pravidla pro Datové centrum, včetně jeho role při vypořádávání flexibility a agregace.

Kromě energetického zákona pak novela mění také zákon o hospodaření energií a zákon o podporovaných zdrojích energie. U prvního jmenovaného zákona jsou zavedena nová pravidla pro datová centra a jejich hospodaření energií, zákon je rozšířen nejenom na dodávky tepla, ale i chladu. Změny zákona o podporovaných zdrojích energie cílí na využití výnosů z aukcí záruk původu.

 

Svaz uplatnil k návrhu přes 100 připomínek.

Mezi hlavní oblasti a připomínky k energetickému zákonu patří:
  • Potřeba koncepčně vyřešit nejen ukládání elektřiny, ale i ukládání energie v širším rozsahu, pro umožnění využití power-to-x technologií. Toto je nutné upravit napříč návrhem. Také je potřeba dopracovat některá další ustanovení týkající se ukládání energie.
  • Nutnost dopracovat teze / věcné záměry prováděcích právních předpisů, zejména co se týká dopadů nových činností do celé koncepce trhu – tj. dopadů a provazeb u agregace, akumulace, flexibility.
  • Potřeba dořešit otázku připojování nových výroben elektřiny a předvídatelných podmínek pro připojování (zveřejňování dostupné kapacity apod.).
  • Potřeba dopracovat pravidla týkající se zajišťování obchodníků. Je navrženo vypustit nebo alespoň upravit index obchodníka, jeho stanovení a aplikaci (aby bylo alespoň jasně určeno období aplikace, aplikace na spotřebitele a podnikající fyzické osoby, apod.).
  • Nutnost precizovat definici smluv s dynamickým určováním ceny, ze stávajícího znění není vůbec jasné, jak by tyto měly přesně vypadat.
  • Potřeba dopracovat celou oblast výměny dat související se zavedením nových institutů a subjektů na trh.
  • Dořešení dalších náležitostí týkajících se plnění smluv a pohledávek na trhu s elektřinou a plyne, úhrady regulovaných plateb, pravidel pro zvýšení cen, uplatnění pokut, apod.
  • Potřeba posunout datum vstupu zákona v platnost, vzhledem k četnosti připomínek výše a nutnosti koncepčně dořešit celý model trhu v návaznosti na agregaci, akumulaci, apod. Preferovaný posun je na rok 2027, minimálně pak na rok 2026.
U změny zákona o POZE jsou pak navrženy koncepční změny týkající se záruk původu a implikací současného systému na uzavírání dlouhodobých smluv (PPAs).

 

Všechny připomínky Svazu naleznete zde.
kategorie Stanoviska SP ČR
zpět